Svar: Stadig meget syg
27. juni 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Williams mor og far
Tak for jeres pæne ord til mig - jeg føler mig meget priviligerede over at få lov til at få indblik i så mange familiers liv, både når der er glæder og sorger:o)
Der er jo rigtig mange faktorer som spiller ind på børns sygdomme og generelt så er børn i institutions alderen mere syge end børn i skolealderen f.eks. er. Så derfor så er der håb forude og tingene bliver bedre i takt med at William bliver det ældre... men det er jo en ringe trøst når man står der og skal have hverdagen til at hænge sammen og man atter har et feberramt barn, som man også gerne vil yde omsorg overfor.
Det er rigtig dejligt at høre at besøget på børneafdelingen gik godt at Røntgenbilledet viser at der nu kun er en lille rest tilbage som ikke kræver behandling. Det er også godt at alle blodprøver er i orden. Det giver lidt ro i sjælen at vide det, så langt så godt.
I øjeblikket er mange børn blevet lidt snottet igen... det hjalp da solen kom og varmede os igennem, men så blev det regn og koldt og så skal der ikke særlig meget til før man kommer til at få lidt træk, kommer til at fryse lidt, få lidt kolde fødder osv. og så kommer forkølelserne igen.
Hvorvidt det vil hjælpe at komme i dagpleje i stedet for vuggestue er et svært spørgsmål. Det I skal se på er jo også hvordan William i øvrigt trives. Det kan naturligvis være meget godt med en mindre børnegruppe i forhold til bakterie og smittemuligheder, men det er jo også vigtigt at William trives socialt og er glad for at blive afleveret og føler sig tryg ved stedet. Derfor må I gennemtænke hvad han har, hvor han er og hvad I evt. får et andet sted.
Hvis I overvejer dagpleje, så skal I være opmærksomme på at der ikke er lovmæssige regler omkring rygning og husdyr i dagpleje som der f.eks. er i institutioner og jeg ville umiddelbart ikke anbefale at han kom et sted, hvor han ville blive udsat for tobak og dyr - en ting I også skal medtænke hjemme. Hvis I ryger så må I stoppe! Og pelsdyr er nok ikke det smarteste hvis man har astma og får astmamedicin...
Jeg synes fortsat at det vil være en rigtig god idé at I taler med vuggestuen om hvorvidt I fælles kan gøre noget for at minimere Williams sygedage. Du har tidligere fortalt at det er noget det selv har gjort opmærksom på - at han er meget syg i forhold til de andre børn - og jeg synes I skal gribe den mulighed og tale med dem om, hvad I hver især kan gøre i dagligdagen for at minimere diverse baktusser.
Det kunne f.eks. være god hygiejne, godt indeklima, sørge for at de kommer ud at lege hver dag osv. Vi har alle godt af frisk luft.
Suttekluden er rigtig godt tænkt og det er helt sikkert en bakteriebombe af de store. Du skriver dog at I skifter den dagligt og vasker den ved 60 grader og det lyder rigtig godt. Når han har den og bruger den, så er det således den rigtige måde at behandle den på. Det mest sikre er dog at han blev vænnet fra den og igen skal man så overveje hvor meget den betyder for ham... kunne man evt. komme ned på at den kun bruges når han skal sove og ikke når han går rundt. At den altid ligger på hans plads og først kommer ned ved puttetid?
Jeg synes bestemt det lyder som om at I gør mere end gennemsnittet hvad angår hygiejne og det er svært at se hvad mere I kan gøre. Jeg ved jo at I også har fokus på Williams indtag af mad og søger at styrke hans immunforsvar inde fra også.
Det er rigtig godt at I har renoveret lejligheden. Næsen er faktisk vores bedste indikator for hvordan tingene er og det at noget lugter fugtigt og gammelt kan godt være tegn på at noget skal laves og sættes i stand. Det er derfor det helt rigtige I har gjort.
Jeg håber, tror og krydser fingre for at I får en rigtig dejlig sommer. I skal ud og gå ture, nyde livet og hinanden. Måske har I mulighed for at tage på weekend et sted, låne et sommerhus af noget familie eller andet, bare for at komme lidt væk hjemmefra. Det fjerner sikkert ikke sygdommene men det giver lidt ekstra overskud, og ressourcer er godt at have:o)
Måske andre familier har lyst til at give deres besyv med, hører jeg noget skal jeg maile det videre til jer:o)
Pas godt på hinanden fortsat, rigtig god sommer og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske