Stadig meget syg

27. juni 2007

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Stadig meget syg

Kæreste Helen

Vi kommer til igen at gøre brug af din viden og ekspertise. Det er sådan en god trøst at få et svar fra dig, selvom du selvfølgelig ikke kan udrette mirakler.

Vi skrev sidst til dig om alt det sygdom William er igennem og i den forbindelse har vi brug for at svare tilbage på nogle af de ting du skrev til os og forslog os. Også for at få beskrevet for dig, hvordan vi forholder os til alt det her sygdom.

Siden vores sidste brev, har William fortsat været konstant plaget af infektioner/virusser. I sidste uge, var han syg i 8 dage med lidt småfeber og forkølelse, men ikke mere syg end at hans humør var upåvirket. Her til morgen har han igen lidt feber, men er også stadig meget forkølet, så jeg tænker det blot er hans krop der forsøger at slippe af med den forkølelse, uden at han er rigtig syg…

Vi har netop fået svar på rgt. billedet af hans lunger, som var et kontrolbillede efter sidste lungebetændelse. Jeg blev ringet op af børneafdelingen og fik tid til kontrolbesøg til efteråret. Rgt. billedet var fint, betændelsen havde siddet i en mellemlap. Der var stadig en lille rest, men ikke noget der krævede behandling. Aktuelt er hans vejrtrækning helt normal og upåvirket af forkølelsen, så det må jo være positivt. Han har kun lidt hoste.

Vi fik ham kontrolleret i sidste uge hos egen læge, som fandt det relevant at få taget nogle blodprøver. Alt var fint, protein og jern lå inden for normalområdet og hans immunforsvar var tip top. Gudskelov – det er super dejligt.

Jeg vil ikke have William igennem alle mulige ubehagelige undersøgelser for en hver pris, men samtidigt giver det jo heller ikke udsigt til, at vi snart får en ende på alt det her sygdom.

Så vi snakkede med lægen om, hvorvidt det kunne være en fordel at sende ham i dagpleje. Hun havde ikke erfaring med, at det havde den store afgørende betydning. Hun synes de børn der var hårdt ramt i vuggestuen ikke blev synligt bedre af at blive flyttet i dagpleje. Hun kunne anbefale os at overveje om han skal skrives op til en skovbørnehave, når den tid kom. Vi undres jo bare over at han praktisk talt aldrig har været af sted i 5 dage, uden det ender med endnu engang feber.

Lægen er ikke bekymret for William. Han spiser sufficient og alsidigt. Får mad flere gange om dagen og spiser både frugt og grønt. Han følger sin vægt, ligger en smule under sin højde, men ser sund og frisk ud. Hun forstår godt det er hårdt for William (og for os), men hun kan ikke sige andet, end at det nok går over med alderen!

De er ikke meget ude at lege i vuggestuen, sidder oftest inde, hvis bare vejret er en smule dårligt. Vi har sørget for, at William har det tøj der skal til, så han kan opholde sig ude i alt slags vejr, men vuggestuen vægter trygheden ...

Annonce

... indenfor, frem for travlheden ved, at skulle hjælpe 12 børn i tøjet.

Jeg har observeret deres hygiejne. Jeg ser dem vaske hænder efter de har skiftet ble og pudset næse på børnene. Rengøringen i institutionen har jeg ikke så meget at sige om, det ser ok ud. De har en stor blå legeø på stuen, og den vasker de indimellem. Kan også mærke jeg synes det er en lidt svært at skulle tage en snak med vuggestuen om deres hygiejne, da William jo er et enkeltstående tilfælde på deres stue. Han er den af de andre børn, som er aller mest syg! Kan vi stille krav om at han skal mere ud? Tror du det ville ændre noget?

William bruger ikke sut, men har en sutte/putteklud. Han bruger den meget i vuggestuen og den ligger rundt omkring når vi kommer og henter ham. Jeg har tit tænkt på om det kan være ”synderen”. Vi skifter den altid når han kommer hjem og han får en ren. De brugte bliver kogt ved 60 grader og han får hver dag en ren med i vuggestue. Bør vi vende ham af med den klud? Skal vi helt undgå at han bruger den i vuggestuen? Han bruger den ikke så meget der hjemme udover om natten, hvor han sover med den, knyttet ind til sig som en bamse.

Vi vasker hans hænder med sæbe når han kommer hjem. Han kommer dagligt i bad og får rent tøj på fra inderst til yderst hver dag. Altså, vi synes faktisk vi har en god hygiejne og tænker mere over den, end jeg tror gennemsnittet gør!

Måske er det også bare min mand og jeg, som er for utålmodige og som har et urealistisk syn på hvor tit og hvor meget børn må være syge i deres første leveår… Det tænker jeg tit på! Vi har gudskelov fleksible arbejdspladser og forstående kollegaer og en økonomi der tillader en ekstra fridag, men vi bliver jo trods alt stresset over hele tiden at skulle omstrukturere, planlægge og lave nødplaner.

Hvilke erfaringer har du med det hjemmelige miljø? Vi har erfaret lidt fugt i vinters bag et skab, men har fået det fjernet og tapetet er tørt igen. Inde på Williams værelse har vi netop revet et old gammelt skab ned, hvor tingene lugtede lidt sommerhusagtigt. Vi renorverede hele væggen, rev gammelt tapet ned, satte nyt væv op og har malet. Tror du det har nogen betydning? Oplever ellers ikke vores lejlighed har dårligt indeklima, nærmest tværtimod. Vi lufter meget ud og tørrer tøj på altanen.

Vi har det lidt, som om vi trænger til en sommer, hvor vi synes vi kan nyde hinanden og få en masse dejlige oplevelser, frem for at være spærret inde i vores hus med en syg dreng som bare ligger hen med feber eller som er utilpas og pjevset og ikke har overskud til så meget…

Har du nogen ideer? Nogen gode forslag? Alt er velkomment – vi ønsker kun alt det bedste for vores dejlige skønne William.

Tak fordi du bruger tid på os!

Kærligst fra Williams far og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!