Svar: Vægt og mad

18. april 2007

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mor

Jeg synes du skal henvende dig til lægen igen. Du skriver at din datter er faldet på vægtkurven og én gang har været henvist til børneafdelingen fordi hun var i "spisestrejke". Du skriver også at hun rent mundmotorisk ikke virker i stand til at kunne tygge sin mad, som pastaskruer og kød - og da hun nu er 13 måneder gammel, så synes jeg det er helt relevant at få undersøgt dette nærmere.

Der kan være rigtig mange grunde til at børn ikke spiser og ikke vil tygge og det er meget vigtigt at finde ud af årsagen dertil. Dette gøres på en børneafdeling og jeg synes I skal bede om hjælp igen.

Først når man kender årsagen vil det være muligt at rådgive jer i hvordan I skal forhold jer, når hun ikke spiser - hvis hun rent mundmotorisk ikke er parat til at kunne tygge og skal have mundmotorisk træning, så skal hendes mad jo laves efter dette. Hvis hun derimod godt kan spise familiemad og årsagen synes at være noget andet, så kan man jo bedre stille en tallerken foran hende og lade hende gå igang - eller alternativt kun ligge enkelte små hapsere foran hende på en dækkeserviet, så tallerkenen ikke fjerner fokus på ...

Annonce

... det, som det handler om nemlig at maden skal i munden.

Angående en kommentar på hendes vægt, så er dette rigtig svært da det er nødvendigt at vurdere vægten ud fra hendes kurve fra hun blev født. Det gør ikke noget at børn ligger på den nederste kurve, hvis de bare ligger der hele tiden, men det er ikke okay at falde fra en gennemsnitskurve og ned til den nederste kurve, så er det tegn på at barnet ikke vokser og trives som det skal. Derfor er det en lægelig vurdering I har brug for her og lægen har også tidligere været inde over.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg synes det er helt relevant at du er bekymret og jeg synes ikke du bare skal se tiden an. Jeg synes du skal kontakte din læge og fortælle, hvad det er du oplever. Fortæl om din datters mundmotoriske problemer og at du har brug for hjælp til at vurdere, hvorfor hun gør som hun gør og hvad I kan gøre for at ændre på det og få hende til at spise. Der er intet i vejen for at bede om hjælp.

Rigtig meget held og lykke fremover og du må meget gerne give mig en tilbagemelding, hvis I finder ud af hvorfor hun ikke vil tygge og hvad hvordan I bliver rådet til at forholde jer.

Rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.