Svar: Vægt og mad
18. april 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Mor
Jeg synes du skal henvende dig til lægen igen. Du skriver at din datter er faldet på vægtkurven og én gang har været henvist til børneafdelingen fordi hun var i "spisestrejke". Du skriver også at hun rent mundmotorisk ikke virker i stand til at kunne tygge sin mad, som pastaskruer og kød - og da hun nu er 13 måneder gammel, så synes jeg det er helt relevant at få undersøgt dette nærmere.
Der kan være rigtig mange grunde til at børn ikke spiser og ikke vil tygge og det er meget vigtigt at finde ud af årsagen dertil. Dette gøres på en børneafdeling og jeg synes I skal bede om hjælp igen.
Først når man kender årsagen vil det være muligt at rådgive jer i hvordan I skal forhold jer, når hun ikke spiser - hvis hun rent mundmotorisk ikke er parat til at kunne tygge og skal have mundmotorisk træning, så skal hendes mad jo laves efter dette. Hvis hun derimod godt kan spise familiemad og årsagen synes at være noget andet, så kan man jo bedre stille en tallerken foran hende og lade hende gå igang - eller alternativt kun ligge enkelte små hapsere foran hende på en dækkeserviet, så tallerkenen ikke fjerner fokus på det, som det handler om nemlig at maden skal i munden.
Angående en kommentar på hendes vægt, så er dette rigtig svært da det er nødvendigt at vurdere vægten ud fra hendes kurve fra hun blev født. Det gør ikke noget at børn ligger på den nederste kurve, hvis de bare ligger der hele tiden, men det er ikke okay at falde fra en gennemsnitskurve og ned til den nederste kurve, så er det tegn på at barnet ikke vokser og trives som det skal. Derfor er det en lægelig vurdering I har brug for her og lægen har også tidligere været inde over.
Jeg synes det er helt relevant at du er bekymret og jeg synes ikke du bare skal se tiden an. Jeg synes du skal kontakte din læge og fortælle, hvad det er du oplever. Fortæl om din datters mundmotoriske problemer og at du har brug for hjælp til at vurdere, hvorfor hun gør som hun gør og hvad I kan gøre for at ændre på det og få hende til at spise. Der er intet i vejen for at bede om hjælp.
Rigtig meget held og lykke fremover og du må meget gerne give mig en tilbagemelding, hvis I finder ud af hvorfor hun ikke vil tygge og hvad hvordan I bliver rådet til at forholde jer.
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske