Vægt og mad

18. april 2007

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Vægt og mad

Hejsa Helen

Så er jeg kommet dertil, hvor jeg igen behøver din sparring.. Det drejer sig denne gang om min datters spisning og vægt.

For at være helt ærlig spiser hun stadig mad som var hun en baby på 6 måneder! Hun tager i fin stil rugbrød, men ud over det er al maden mos! Vi har døjet ufattelig længe med at få hende til at spise for generelt er hun bare ikke vild med mad...

Jeg har observeret hende en hel del for at finde en årsag til problemet, og her kommer et muligt bud: Hun har 6 tænder, men hun bruger dem ikke. Altså, hun tygger ikke maden - ej heller med gummerne. Når hun får rugbrød, banan, kiks osv går det fint idet disse madvarer hurtigt opløses i munden med spyt osv. Så snart hun får andet ind - agurk, pastaskruer, kød osv spytter hun det hele ud.

I vuggestuen kunne de med det samme se, at hun nærmest sutter på maden. Dengang snakkede vi om at det ofte er noget de ser ved børn som får sutteflaske.. I påsken bestemte jeg mig for at tage flaskerne helt fra hende - dels pga alderen og dels fordi jeg håbede hendes appetit og madinteresse ville ændre sig.. Hun spiser på ingen måde vores mad, ofte får hun bare kartoffelmos med sovs til aften.

Problemet er nu blevet ekstra stort idet hun netop er begyndt at vise interesse for vores tallerkener - dvs på ingen måde gider spise hendes mos el andet af ske. Det er jo super godt - men jeg løber hele tiden panden mod muren idet smagsprøver på vores mad blot ryger ud igen..

Jeg tænker ofte på at vi ikke er gode til at lade hende selv spise - men det er af dårlig erfaring vi ikke gør det.. At stille en tallerken dur ikke - hun hiver den på gulvet med det samme. Kartoffelmos o.a. på en ske er håbløst, hun kan ganske enkelt ikke styre den endnu. En gaffel går det også galt med - enten smuldrer hun bare maden i stykker, ellers ...

Annonce

... også stikker hun sig i munden med gaflen. Rugbrødder kan hun fint selv putte i munden med fingrene, men aftensmaden er det jo lidt sværere med..

Hvordan skal jeg få hende lært at spise selv. Og hvad gør jeg for at få hende til at beholde almindelig mad i munden, tygge og synke? Efter en spise seance ligger der dynger af mad under hendes stol - hun smider så meget på gulvet. Måske er det lige en tur forbi munden først - og så bliver det ganske enkelt spyttet ud. Hvordan reagerer vi på det??

Idag ignorerer vi hende ganske enkelt, for det meste - af den årsag at hun ikke skal opleve at få opmærksomhed (negativ eller positiv) ud af det? Min mand mener måske at hun skal roses mere når hun rent faktisk spiser - men er det ikke også at give for meget opmærksomhed? Altså, selvfølgelig kan vi rose hende indimellem, men du ved, det hurtigt kan gå over i klovneri hvis der er for meget spotlight!?

Sidst men ikke mindst vil jeg meget gerne have din kommentar på hendes vægt. Hun vejer 8,8 kg og måler 78 cm. Ifgl beregningsmodulerne her på siden er det jo helt helt i bunden af skalaen (0-3%) Hvad siger det dig? I januar vejede hun 8 kg. Vi blev dengang sendt på børneafdelingen af vores læge idet kurven var på vej ned og hun var i "spisestrejke". Der var dog intet at bemærke, hun genoptog spisningen og der har ikke skulle yderligere opfølgning til.

For måneder tilbage var jeg utrolig bekymret over hendes vægt/spisning - men det er jo blevet normalen at der ikke ryger meget indenbords, og jeg er blevet "hærdet", tænker ikke så meget over det, og vil ikke skabe ulykkelige spisesituationer.. men omvendt vil jeg jo heller i gå i blinde hvis hun vejer for lidt - eller er alt for langt bagud mht at kunne spise..

Dette var mine tanker - jeg ser frem til at høre dine :-)

På forhånd tak
Mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre