Svar: Vil ikke spise vores mad
8. april 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
Det gør mig ondt at høre at din datter atter har været indlagt, det er da utroligt hvad hun skal igennem den lille pige:o) Jeg håber at jeres familie holder til det - også storesøster som naturligt må være påvirket af det hele?
Jeg er ret sikker på at jeres lillesøster har en erindring om at det har været rigtig ubehageligt at spise det sidste stykke tid og derfor vægrer sig mod stort set alt hvad I giver hende. Samtidig har hun jo en alder, hvor hun også godt ved at det at lukke munden sammen gør noget ved jer og på en eller anden måde sætter hende i centrum for middagsbordet.
Jeg er dog ikke i tvivl om at det er vigtigt at få hende lidt ud af den 'vane' hun er kommet ind i/den erfaring hun har med sig omkring maden og derfor synes jeg du skal give hende grød, da det er dette du bedst kan få hende til at spise.
Lige nu handler det om at hun skal have mad, så hun bliver mæt, får noget næring og også får sovet og jeg synes ikke du skal presse hende til at spise jeres mad. Min umiddelbare tanke er, at hvis I kan få hende til at spise grød og på den måde få holdt en pause fra familiemaden, så vil hun sandsynligvis selv på et tidspunkt begynde at interessere sig lidt for jeres mad igen. Og når hun begyder at vise interesse for det I har på jeres tallerken, hvis storesøster giver hende et eller andet i hånden osv. så skal hun naturligvis have det. Men lige nu skal I bare give hende grød, som hun spiser og det skal I finde roen med.
Det vigtigste er at hun får noget indenbords netop fordi hver kalorie og skefuld tæller som du selv skriver. Det betyder altså ikke så meget hvad det er lige i øjeblikket, du skal holde fokus på hendes lyst til at knibe lidt ned.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og rigtig god bedring. Stort knus herfra:o) Og skriv endelig igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske