Svar: Smittefare (skoldkopper) for 4 mdr baby
28. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Jeg vil nu ikke kalde dig overbeskyttende for det er en helt reel bekymring du har og jeg synes du skal kontakte statens seruminstittut for at få helt præcist svar på dine spørgsmål.
Der er for mig at se ingen tvivl om at din lille dreng er i risiko for at blive smittet, hvis I som familie er samlet under samme tag, men hvorvidt du kan være smittebære eller ej tør jeg ikke sige. Men sandsynligheden er der. Det er sådan at en person med skoldkopper smitter flere dage, før udbruddet er synligt og indtil, der ikke fremkommer nye kopper. Skoldkopper smitter både ved direkte og indirekte kontakt og kan også smitte gennem luften.
Det er også korrekt at helt små babyer kan få skoldkopper:o)
Mit råd er derfor at du kontakter statens seruminstitut www.ssi.dk og hører hvordan du skal forholde dig. Hvis du får oplysninger som kunne være relevante for mig at vide, så vil jeg meget gerne have en tilbagemelding - så kan også jeg blive lidt klogere.
Rigtig godt ophold i Danmark og jeg håber at I får nydt samværet med familien trods skoldkopper:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske