Brev:
Smittefare (skoldkopper) for 4 mdr baby
28. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Smittefare (skoldkopper) for 4 mdr baby
Hej Helen!
Vi er bosat i udlandet og skal nu paa fredag en tur paa besoeg i Danmark i 10 dage. Det er foerste gang, vi skal have ham med til Danmark, saa vi glaeder os naturligvis - naesten lige saa meget som familien i DK :o)
Desvaerre har min brors soen paa 5 aar faaet skoldkopper. De kom i udbrud i fredags. Han er naturligvis ikke i boernehave og bliver passet hjemme af hans mor, som har barselsorlov (tvillinger foedt i maj).
I foelge den information jeg kan laese mig til paa nettet, skulle der ikke vaere den store smittefare fra min brors soen, hvis hans skoldkopper har dannet saar, naar vi kommer til DK. Jeg er mere nervoes for tvillingerne. Hvis de er smittet - hvilket de vel hoejst sandsynligt er - vil de kunne smitte vores soen? Jeg ved godt, at mange foraeldre ligefrem opsoeger smitten til deres boern, men jeg synes nu, at vores soen stadigvaek er for lille til at udsaettes for skoldkopper, hvis det kan undgaas. Han er som sagt kun 4 mdr gammel, og han har endnu ikke vaeret syg. Han er en sund og rask dreng paa 7kgs.
Mit spoergsmaal er, om vi udsaetter vores soen for smittefare ved at besoege tvillingerne. Jeg mener, kan min mand eller jeg baere smitten efter et besoeg hos tvillingerne og give den til vores soen? Eller kan min bror og hans kone evt. baere smitten og give den videre?
Er der stor risiko for smitte ved at have boernene under samme tag, bare de ikke er i kontakt med hinanden (f.eks holde dem i hver sit rum)??
Jeg ammer stadigvaek, men jeg har laest at babyer kun er beskyttet for skoldkopper via modermaelken de foerste 3 mdr af deres liv.
Hilsen den overbeskyttende mor :o)