Smittefare (skoldkopper) for 4 mdr baby

28. marts 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Smittefare (skoldkopper) for 4 mdr baby

Hej Helen!

Vi er bosat i udlandet og skal nu paa fredag en tur paa besoeg i Danmark i 10 dage. Det er foerste gang, vi skal have ham med til Danmark, saa vi glaeder os naturligvis - naesten lige saa meget som familien i DK :o)

Desvaerre har min brors soen paa 5 aar faaet skoldkopper. De kom i udbrud i fredags. Han er naturligvis ikke i boernehave og bliver passet hjemme af hans mor, som har barselsorlov (tvillinger foedt i maj).

I foelge den information jeg kan laese mig til paa nettet, skulle der ikke vaere den store smittefare fra min brors soen, hvis hans skoldkopper har dannet saar, naar vi kommer til DK. Jeg er mere nervoes for tvillingerne. Hvis de er smittet - hvilket de vel hoejst sandsynligt er - vil de kunne smitte vores soen? Jeg ved godt, at mange foraeldre ligefrem opsoeger smitten til ...

Annonce

... deres boern, men jeg synes nu, at vores soen stadigvaek er for lille til at udsaettes for skoldkopper, hvis det kan undgaas. Han er som sagt kun 4 mdr gammel, og han har endnu ikke vaeret syg. Han er en sund og rask dreng paa 7kgs.

Mit spoergsmaal er, om vi udsaetter vores soen for smittefare ved at besoege tvillingerne. Jeg mener, kan min mand eller jeg baere smitten efter et besoeg hos tvillingerne og give den til vores soen? Eller kan min bror og hans kone evt. baere smitten og give den videre?

Er der stor risiko for smitte ved at have boernene under samme tag, bare de ikke er i kontakt med hinanden (f.eks holde dem i hver sit rum)??

Jeg ammer stadigvaek, men jeg har laest at babyer kun er beskyttet for skoldkopper via modermaelken de foerste 3 mdr af deres liv.

Hilsen den overbeskyttende mor :o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina