Svar: Skemad og opkast - 5 mdr.
26. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder meget voldsomt med den opkastning din dreng har haft og min umiddelbare tanke er at det må være en maveinfektion, da han jo har spist grød tidligere uden problemer. Dog var den grød han fik før jo temmelig tynd, så kan det tænkes at det handler om konsistensen, så du måske skal prøve med en mellemting?
Jeg synes det er helt fint at du har holdt en lille pause og er gået helt over til modermælk for et par dage. Men det er naturligvis rigtigt at du skal tilbage til skemaden igen. Jeg tænker derudover at det umiddelbart ofte er en rigtig god idé netop at give risgrød, da det er en fin lind og meget mælkeagtig grød, men netop dette kan måske også virke lidt kvalmende, hvis din dreng ikke har det så godt. Jeg tænker selv, at hvis jeg har kvalme så er det ikke et stort glas mælk jeg drikker og risengrød ville jeg heller ikke spise.
Derfor skal du måske i stedet forsøge med noget mere friskt. Prøv med lidt ren frugtmos af pære, æble, melon eller bær. Og prøv også med grøntsager i stedet for grød. Kartoffel kan også nogle gange virke lidt kvalmende, så prøv at lave en grøntsagsmos af f.eks. gulerod, blomkål og squash og se om det lettere glider ned og om han kan holde dette bedre i maven.
Giv ham også vand at drikke. Væske er vigtigt når man kaster op og vand er den bedste tørstslukker og godt, hvis man har det lidt skidt.
Rigtig god bedring med ham og jeg håber at introduktionen med ovenstående fødevare vil hjælpe jer til at komme lidt igang med skemaden igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske