Svar: Skemad og opkast - 5 mdr.

26. marts 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Det lyder meget voldsomt med den opkastning din dreng har haft og min umiddelbare tanke er at det må være en maveinfektion, da han jo har spist grød tidligere uden problemer. Dog var den grød han fik før jo temmelig tynd, så kan det tænkes at det handler om konsistensen, så du måske skal prøve med en mellemting?

Jeg synes det er helt fint at du har holdt en lille pause og er gået helt over til modermælk for et par dage. Men det er naturligvis rigtigt at du skal tilbage til skemaden igen. Jeg tænker derudover at det umiddelbart ofte er en rigtig god idé netop at give risgrød, da det er en fin lind og meget mælkeagtig grød, men netop dette kan måske også virke lidt kvalmende, hvis din dreng ikke har det så godt. Jeg tænker selv, at ...

Annonce

... hvis jeg har kvalme så er det ikke et stort glas mælk jeg drikker og risengrød ville jeg heller ikke spise.

Derfor skal du måske i stedet forsøge med noget mere friskt. Prøv med lidt ren frugtmos af pære, æble, melon eller bær. Og prøv også med grøntsager i stedet for grød. Kartoffel kan også nogle gange virke lidt kvalmende, så prøv at lave en grøntsagsmos af f.eks. gulerod, blomkål og squash og se om det lettere glider ned og om han kan holde dette bedre i maven.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Giv ham også vand at drikke. Væske er vigtigt når man kaster op og vand er den bedste tørstslukker og godt, hvis man har det lidt skidt.

Rigtig god bedring med ham og jeg håber at introduktionen med ovenstående fødevare vil hjælpe jer til at komme lidt igang med skemaden igen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder