Skemad og opkast - 5 mdr.

26. marts 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Skemad og opkast - 5 mdr.

Hej Helen

Mange tak for dit sidste svar – det fandt jeg meget brugbart. Han har fundet sine fødder, triller nu begge veje og er i det hele taget godt med synes jeg.

Den dag han blev 5 måneder (det er 14 dage siden nu), prøvede vi med lidt grød. Det var en stor succes. Han kastede sig nærmest over maden og kunne slet ikke få nok. Vi lagde dog meget stille og roligt ud – grøden var meget tynd og han fik ikke meget de første par dage, da jeg lige skulle se til, at det nu også kom den anden vej ud. Efter et par dage, gjorde jeg grøden tykkere og det var han meget bedre til at spise – han åd – det var mig, der måtte stoppe ham.

Efter 4-5 dage havde vi nogle gæster, og så kunne han ikke koncentrere sig om at spise noget – så der gik et par dage uden grød. (Gæster og vaccine faldt samtidig, men jeg tror nu ikke han reagerede på vaccinen).

Herefter har han ikke villet have noget. Jeg har lavet flere forskellige slags grød, kartoffelmos, kartoffelmos med gulerod mv. Han vil ikke have noget og det virker som om, at det egentlig er ligegyldigt hvad det er – han gider dårligt smage på det. Så jeg gik tilbage til risgrøden, som jo var et hit til at starte på og her i sidste uge, har jeg så insisteret lidt på, at han spiste – og han har da også fået lidt ned – dog ikke meget. Og de to gange han hat spist, har han brækket sig – så meget at jeg ikke troede det var muligt.

Den første gang – i onsdags – var vi ved vagtlægen – jeg blev simpelthen så bange. Han var helt grå i hovedet og han hang bare ...

Annonce

... på mig. Oppe ved lægen sad han så og smilede og kiggede sig lidt omkring, så lægen syntes vist bare jeg var pylret. Han kunne i hvert fald ikke se at der var noget i vejen med ham – og det var jo det vigtigste.

Jeg gav ham ikke noget mad de to næste dage – først igen lørdag formiddag (risgrød med en smule pære – han fik ca. en halv dl.). To timer efter vågnede han grædende af sin middagslur – med opkast overalt og i øjnene. Herefter har jeg ikke tal på hvor mange gange han kastede op efter hinanden. Selv kamillete, som han fik da det var overstået, røg op igen.

Modermælk gjorde heldigvis ikke. Så jeg ammede ham lidt af gangen resten af dagen – måtte vække ham for det. Nu er vi selvsagt på fuld amning. Min sundhedsplejerske siger jeg er nødt til at fortsætte med at give ham mad. Det gør bare helt ondt i mig, når jeg tænker på hvordan han kastede op. Jeg forstår det slet ikke – når jeg tænker på hvad han tidligere har indtaget af grød uden problemer. Og pludselig vil han ikke have mere – og brækker sig når han får. Pære puttede jeg ikke i til at starte med – men noget skulle der jo til for at få ham til at spise igen. Ellers laver jeg hjemmelavet grød af øko mel og modermælk.

Det kan næsten ikke være en mavevirus, når der er tre dage i mellem. Han er stadig lige interesseret, når vi spiser og lige pt. synes han at han nu skal spise to gange om natten og det er altså mere end jeg synes. Det gik lige så godt med én nat-amning. Har du nogle tanker om dette?

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre