Brev:
Skemad og opkast - 5 mdr.
26. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Skemad og opkast - 5 mdr.
Hej Helen
Mange tak for dit sidste svar – det fandt jeg meget brugbart. Han har fundet sine fødder, triller nu begge veje og er i det hele taget godt med synes jeg.
Den dag han blev 5 måneder (det er 14 dage siden nu), prøvede vi med lidt grød. Det var en stor succes. Han kastede sig nærmest over maden og kunne slet ikke få nok. Vi lagde dog meget stille og roligt ud – grøden var meget tynd og han fik ikke meget de første par dage, da jeg lige skulle se til, at det nu også kom den anden vej ud. Efter et par dage, gjorde jeg grøden tykkere og det var han meget bedre til at spise – han åd – det var mig, der måtte stoppe ham.
Efter 4-5 dage havde vi nogle gæster, og så kunne han ikke koncentrere sig om at spise noget – så der gik et par dage uden grød. (Gæster og vaccine faldt samtidig, men jeg tror nu ikke han reagerede på vaccinen).
Herefter har han ikke villet have noget. Jeg har lavet flere forskellige slags grød, kartoffelmos, kartoffelmos med gulerod mv. Han vil ikke have noget og det virker som om, at det egentlig er ligegyldigt hvad det er – han gider dårligt smage på det. Så jeg gik tilbage til risgrøden, som jo var et hit til at starte på og her i sidste uge, har jeg så insisteret lidt på, at han spiste – og han har da også fået lidt ned – dog ikke meget. Og de to gange han hat spist, har han brækket sig – så meget at jeg ikke troede det var muligt.
Den første gang – i onsdags – var vi ved vagtlægen – jeg blev simpelthen så bange. Han var helt grå i hovedet og han hang bare på mig. Oppe ved lægen sad han så og smilede og kiggede sig lidt omkring, så lægen syntes vist bare jeg var pylret. Han kunne i hvert fald ikke se at der var noget i vejen med ham – og det var jo det vigtigste.
Jeg gav ham ikke noget mad de to næste dage – først igen lørdag formiddag (risgrød med en smule pære – han fik ca. en halv dl.). To timer efter vågnede han grædende af sin middagslur – med opkast overalt og i øjnene. Herefter har jeg ikke tal på hvor mange gange han kastede op efter hinanden. Selv kamillete, som han fik da det var overstået, røg op igen.
Modermælk gjorde heldigvis ikke. Så jeg ammede ham lidt af gangen resten af dagen – måtte vække ham for det. Nu er vi selvsagt på fuld amning. Min sundhedsplejerske siger jeg er nødt til at fortsætte med at give ham mad. Det gør bare helt ondt i mig, når jeg tænker på hvordan han kastede op. Jeg forstår det slet ikke – når jeg tænker på hvad han tidligere har indtaget af grød uden problemer. Og pludselig vil han ikke have mere – og brækker sig når han får. Pære puttede jeg ikke i til at starte med – men noget skulle der jo til for at få ham til at spise igen. Ellers laver jeg hjemmelavet grød af øko mel og modermælk.
Det kan næsten ikke være en mavevirus, når der er tre dage i mellem. Han er stadig lige interesseret, når vi spiser og lige pt. synes han at han nu skal spise to gange om natten og det er altså mere end jeg synes. Det gik lige så godt med én nat-amning. Har du nogle tanker om dette?
Jeg ser frem til at høre fra dig.