Svar: Gode råd omkring forkølelse
19. marts 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Håber at det nu her hvor jeg svarer dig allerede går lidt bedre med forkølelsen. Det er en svær tid denne årstid, hvor børnene let får snue, især når de har en alder, hvor de ikke kan finde ud af at pudse næse.
Man kan godt smøre med lidt vaseline eller babysalve i ansigtet. Panthenolsalve kan også bruges - du har sikkert et eller andet som kan anvendes, du skal bare være opmærksom på at det ikke indeholder parfume, hormonforstyrrende stoffer og parabener. Nogle gange kan man også bruge en helt neutral læbepomade. Det handler om at danne en tynd hinde rundt omkring næsen, så huden beskyttes.
Derudover er det vigtigt at du tørrer hende med en helt blød klud. Sør for at købe kleenex eller cellestof som er helt blød, så huden ikke bliver generet mere end højst nødvendigt.
Skorperne i næsen løsnes bedst med isotonisk saltvand, som kan købes på apoteket og skorperne som sidder lige ved næseborende fjernes bedst med lunt vand på en blød vaskeklud eller måske en tot opblødt vat.
Man kan købe en næsesuger til små børn som ikke er i stand til at pudse næse. Det hjælper nogle gange at dryppe næsen med lidt saltvand og så bagefter suge det ud, som har løsnet sig.
I kan lade hende sove med hovedet let eleveret. Kom en lille pude, et ringbind eller lignende ind under hovedgærdet undermadrassen, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det hjælper hende til bedre at få vejret.
Er hun sat meget til, så hjælper det jo også altid at få lidt at drikke. Det kan være lidt te eller lidt lun mælk.
Rigtig god bedring med hende og jeg håber at mine råd hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske