Svar: Gode råd omkring forkølelse

19. marts 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mor

Håber at det nu her hvor jeg svarer dig allerede går lidt bedre med forkølelsen. Det er en svær tid denne årstid, hvor børnene let får snue, især når de har en alder, hvor de ikke kan finde ud af at pudse næse.

Man kan godt smøre med lidt vaseline eller babysalve i ansigtet. Panthenolsalve kan også bruges - du har sikkert et eller andet som kan anvendes, du skal bare være opmærksom på at det ikke indeholder parfume, hormonforstyrrende stoffer og parabener. Nogle gange kan man også bruge en helt neutral læbepomade. Det handler om at danne en tynd hinde rundt omkring næsen, så huden beskyttes.

Derudover er det vigtigt at du tørrer hende med en helt blød klud. Sør for at købe kleenex eller cellestof som er helt blød, så huden ikke bliver generet mere end højst ...

Annonce

... nødvendigt.

Skorperne i næsen løsnes bedst med isotonisk saltvand, som kan købes på apoteket og skorperne som sidder lige ved næseborende fjernes bedst med lunt vand på en blød vaskeklud eller måske en tot opblødt vat.

Man kan købe en næsesuger til små børn som ikke er i stand til at pudse næse. Det hjælper nogle gange at dryppe næsen med lidt saltvand og så bagefter suge det ud, som har løsnet sig.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I kan lade hende sove med hovedet let eleveret. Kom en lille pude, et ringbind eller lignende ind under hovedgærdet undermadrassen, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det hjælper hende til bedre at få vejret.

Er hun sat meget til, så hjælper det jo også altid at få lidt at drikke. Det kan være lidt te eller lidt lun mælk.

Rigtig god bedring med hende og jeg håber at mine råd hjælper jer lidt videre:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder