Svar: Maveproblemer - 2 mdr.

21. december 2003

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Sanne

Det er meget svært for mig at vide hvad det er med din dreng, men mit umiddelbare bud er at han har problemer med sin mave. Når han bliver fuldt ernæret med flaske, burde han have afføring dagligt, og når han så ikke har det, får han ondt i maven, afføringen fylder i tarmen og der er ikke plads til så meget mad.

Profylac er et af de præparater man anbefaler til børn med risiko for at udvikle allergi. Et tilsvarende produkt er Nutramigen. Måske kunne det hjælpe at skifte til dette. Selv om produkterne skulle være ens, så er der ofte alligevel en forskel på, hvordan børn reagerer og optager dem.

Er ...

Annonce

... han grædende fordi han har mavesmerter? Det kan måske hjælpe at give ham et lunt omslag om maven. En varm stofble. Det kan også være en god idé at give ham lidt mavemassage, med et par fingre omkring navlen i urets retning. Kom evt. lidt olie på maven først. At cykle med hans ben kan også hjælpe lidt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis han bliver ved med at have det sådan, så synes jeg I skal tage ham til lægen og få ham undersøgt. Jeg tror ikke at han fejler noget "alvorligt", jeg formoder det er maveproblemer, som selvfølgelig kan være slemme nok. Det er bare vigtigt at han bliver ved med at tage på og trives:o)

Fortsat held og lykke

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor