Svar: Diarré - 13 mdr.

27. december 2006

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Olivers forældre

Hvor er det synd at Oliver er blevet syg, når I nu er i Danmark og skulle nyde ferien lidt:o)

Det kan sagtens være vandet han reagerer på, det har jeg hørt om før (hos udlandsdanskere der kommer hjem). Det er derfor rigtig godt at I er gået over til vand på flaske og derudover tænker jeg at det også vil være en god idé at koge vandet. Når man har diarré, så er kogt vand udmærket.

Det er dog også sådan at rigtig mange er plaget af 'roskilde syge' i Danmark i øjeblikket. Både børn og voksne klager over ondt i maven, hovedet, har kvalme og hoster, så måske jeres dreng også har fået en infektion. Hvis han får feber, virker sløv, ikke rigtig gider spise, lege og virker apatisk og påvirket, anderledes end han plejer, ...

Annonce

... så bør I få ham set af en læge.

For at stabilisere hans mave, så vil det være godt med lidt havregrød og gerne med reven æble. A38 eller det der også hedder acidophilus er godt til at skabe gode forhold i maven og hvis I kan få lidt reven æble i det også vil det være rigtig fint. Æblejuice er også godt ved diarré.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Derudover vil det være godt med lidt tørt brød, det kan være almindeligt lyst brød, men det kan også være knækbrød, eller måske kiks (selv om kiks ikke normalt anbefales). Banan kan også have en positiv effekt da det kan virke lidt stoppende.

Jeg håber at Oliver hurtigt får det bedre og ellers må I have ham til lægen. I kan jo altid ringe til vagtlægen og få råd over telefonen.

Rigtig god bedring, god jul og rigtig godt nytår.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder