Svar: Diarré - 13 mdr.
27. december 2006
Alder:
13 mdr.
Kære Olivers forældre
Hvor er det synd at Oliver er blevet syg, når I nu er i Danmark og skulle nyde ferien lidt:o)
Det kan sagtens være vandet han reagerer på, det har jeg hørt om før (hos udlandsdanskere der kommer hjem). Det er derfor rigtig godt at I er gået over til vand på flaske og derudover tænker jeg at det også vil være en god idé at koge vandet. Når man har diarré, så er kogt vand udmærket.
Det er dog også sådan at rigtig mange er plaget af 'roskilde syge' i Danmark i øjeblikket. Både børn og voksne klager over ondt i maven, hovedet, har kvalme og hoster, så måske jeres dreng også har fået en infektion. Hvis han får feber, virker sløv, ikke rigtig gider spise, lege og virker apatisk og påvirket, anderledes end han plejer, så bør I få ham set af en læge.
For at stabilisere hans mave, så vil det være godt med lidt havregrød og gerne med reven æble. A38 eller det der også hedder acidophilus er godt til at skabe gode forhold i maven og hvis I kan få lidt reven æble i det også vil det være rigtig fint. Æblejuice er også godt ved diarré.
Derudover vil det være godt med lidt tørt brød, det kan være almindeligt lyst brød, men det kan også være knækbrød, eller måske kiks (selv om kiks ikke normalt anbefales). Banan kan også have en positiv effekt da det kan virke lidt stoppende.
Jeg håber at Oliver hurtigt får det bedre og ellers må I have ham til lægen. I kan jo altid ringe til vagtlægen og få råd over telefonen.
Rigtig god bedring, god jul og rigtig godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske