Brev:
Vanebetinget afbrudt søvn
28. december 2006
Alder:
5 mdr.
Vanebetinget afbrudt søvn
Kære Helen
Jeg skriver til dig igen angående min datters urolige sovevaner. Hun er nu 5 måneder gammel, og udvikler sig dejligt. Hun er et dejligt roligt barn om dagen, og der kan vi altså ikke klage.
Hun er udelukkende på MME nu, da hun ved 4½ måneders alderen nægtede at tage brystet. Så nu får hun MME og to gange skemåltider dagligt. Om formiddagen får hun grød med frugtmos, og om aftenen får hun grøntsagsmos. Alt mad ryger direkte ned, så der har vi heller ingen problemer.
Derimod er hun blevet virkelig dårlig til at sove om natten. Hun bliver lagt i seng klokken 18.30 med fast putteritual, og sover som regel efter 5 minutter. Men derfra sover hun meget uroligt, og fra klokken 20-23 vågner hun en tre-fire gange for at blive puttet igen med sut. Omkring klokken 23-00 får hun en flaske, men spiser kun 40-60 ml så det er vist ikke fordi hun er sulten hun vågner. Fra klokken 00.30 går det ellers i gang.
Hun vågner hver time for at få sutten, og blive puttet. Vi er nødt til at putte dynen helt omkring hende, da hun ellers fægter med arme og ben og vågner yderligere. Sådan fortsætter det til klokken 03.30, hvor hun får flaske og spiser cirka 200 ml. Og kommer så over i vores seng, hvor hun sover til cirka 06-07.
Men det er jo virkelig begrænset hvor meget søvn vi får, og ikke mindst hvor lidt sammenhængende søvn hun får. Vi har prøvet at ikke give hende sutten, men blot stryge over kinden med beroligende lyde. Det hjælper intet. Hun VIL have sin sut og puttes. Hvis vi bare lader hende ligge, så kan hun være vågen i en time, hvor hun pludrer eller leger med tremmerne i sengen. Og til sidst bryder hun i gråd, så den løsning fungerer heller ikke. Hun er simpelthen kun tilfreds med sin sut og putning. Vi ved efterhånden ikke hvad vi skal stille op. Jeg er nødt til at gå tidligt i seng hver aften, for at få lidt søvn, men det er slet ikke holdbart i længden. Hverken for mig eller for vores forhold.
Hun er god til at falde i søvn selv, og aftenen sker dette altid uden sutten. Om dagen har hun en rimelig fast rutine med tre lure og to skemåltider på nogenlunde samme tidspunkt hver dag.
Hendes dag ser således ud
06-07 - Vågner og får flaske ved en 08 tiden. Ligger og leger og griner i sengen med os.
09 - Sover en lille lur på 30-40 minutter. Er derefter vågen i cirka to timer. Får tilbudt flaske ved en 10 tiden, og spiser her måske 100 ml.
11 - Får grød med frugtmos. Spiser cirka 1 dl.
11.45 - Kommer ud i barnevognen og sove. Vi har ikke mulighed for at stille den nogle steder, da vi bor på 3. sal, så vi er nødt til at trave med hende i to timer.
13.30 - Vågner og får flaske. Leger og pludrer fint og er i godt humør.
15.30 - Får sin eftermiddagslur, som er på en ½ time.
16.00 - Vågner og får tilbudt flaske. Det er ikke altid hun gider spise så meget her. Leger lidt roligere lege med hende, så vi skruer ned for aktiviteterne hen på aftenen.
17.00 - Får grøntsagsmos. Spiser cirka ½-1 dl.
17.30 - Aftenputning begynder med bad, bleskift, nattøj, flaske, godnatsang.
18.30 - Sover hun af sig selv.
Hun er et meget nysgerrigt barn, så vi frosøger også at stimulere hende i dagens løb med tur i barnevogn, hvor kalechen er slået ned og hun kigger ud. Vi går rundt med hende og viser og fortæller hende ting. Og hun har rigeligt med mulighed for udfoldelse på gulv, hvor hun ruller stuen rundt.
Hun spiser meget MME i formiddagstimer, men om eftermiddagen, så kan hun spise 70 ml og nægte at spise mere. Så der er man nødt til at tilbyde hende mælken over flere gange, da hun ikke spiser hele 150-200 ml på én gang.
Hun sover ikke på sit eget værelse endnu, men vi regner med at rykke hende ind i eget værelse efter nytår, da det først skal renoveres.
Hvordan kan vi få hende til at få en mere sammenhængende søvn, og også komme af med den dårlige vane med sutten og rulle dynen om hende? Eller er hun simpelthen for lille til at gå i gang med dette?
Håber du kan hjælpe os med vores problem.
Med venlig hilsen
BC