Svar: Kaos igen
12. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Kludder-Mutter
For det første er det ikke dig som laver kludder i din drengs sovevaner. Hør nu lige her - den lille fyr er jo smask forkølet og grunden til han vågner er fordi hans næse stopper til, så åbner han munden og så tørrer slimhinden ud og kan du forestille dig hvor ubehageligt det er - han vågner simpelthen fordi det er svært at få vejret og det er svært fordi han er snottet!
Sådan er det desværre tit - det går lige så godt og så bliver de syge og så vælter det hele. Det er sandsynligvis også pga luftvejene at han gerne vil ammes - det er trygt og dejligt og det løsner med din varme mælk.
Og når man er fyldt med slim og hoster og på den måde har det lidt skidt, så har man heller ikke lyst til ret meget andet end mælk. Det er derfor at maden heller ikke kører på skinner - men det kommer det jo til igen.
Du giver ham ikke for meget mad, tilbuddet lyder fint i forhold til hans alder. Hvis det virker bedst med at amme i øjeblikket, så am og fred være med det. Tilbyd fortsat skemad, prøv at holde lidt fast i tiderne, men går det ikke og er han for træt, så lad være at holde ham vågen, men lad ham sove. Hvis han er lidt skidtmad, så er det også vigtigt at han får lov til at sove, når han har behov, så tiden han er vågen ikke er fyldt med gråd og utilfredshed.
Hæv hans hovedgærde, læg et par ringbind under madrassen, så han ligger lidt højt med hovedet hvor han skal sove. Prøv at give ham lidt te eller kogt vand med lidt sukker på en flaske og se om det er rart for ham.
Og hold så hovedet koldt og fanen højt - Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske