Svar: Kaos igen

12. oktober 2006

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kludder-Mutter

For det første er det ikke dig som laver kludder i din drengs sovevaner. Hør nu lige her - den lille fyr er jo smask forkølet og grunden til han vågner er fordi hans næse stopper til, så åbner han munden og så tørrer slimhinden ud og kan du forestille dig hvor ubehageligt det er - han vågner simpelthen fordi det er svært at få vejret og det er svært fordi han er snottet!

Sådan er det desværre tit - det går lige så godt og så bliver de syge og så vælter det hele. Det er sandsynligvis også pga luftvejene at han gerne vil ammes - det er trygt og dejligt og det løsner med din varme mælk.

Og når man er fyldt med slim og hoster og på den måde har det lidt skidt, så har man heller ikke lyst til ret meget andet end mælk. Det er derfor at maden heller ikke ...

Annonce

... kører på skinner - men det kommer det jo til igen.

Du giver ham ikke for meget mad, tilbuddet lyder fint i forhold til hans alder. Hvis det virker bedst med at amme i øjeblikket, så am og fred være med det. Tilbyd fortsat skemad, prøv at holde lidt fast i tiderne, men går det ikke og er han for træt, så lad være at holde ham vågen, men lad ham sove. Hvis han er lidt skidtmad, så er det også vigtigt at han får lov til at sove, når han har behov, så tiden han er vågen ikke er fyldt med gråd og utilfredshed.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hæv hans hovedgærde, læg et par ringbind under madrassen, så han ligger lidt højt med hovedet hvor han skal sove. Prøv at give ham lidt te eller kogt vand med lidt sukker på en flaske og se om det er rart for ham.

Og hold så hovedet koldt og fanen højt - Knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin