Brev:
Kaos igen
12. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Kaos igen
Kære Helen
JA - så er vi startet på et nyt kaos herhjemme. Vi fik oparbejdet en fin rytme der holdt ca. 14 dage - så begyndte det hele at gå i fisk igen.
Problemerne starter allerede morgen, hvor Casper ikke kan/vil sove som tidl. til omkring kl.7 men nu vågner ml. 5-5:30 hvor han ammes, MEN ikke sover videre igen. Og nu sidder vi igen med en ulykkelig dreng, der ikke sover godt om dagen - kun korte lure, der er træt dagen lang og de sidste 5-6 nætter vågner han med ½ -1 times mellemrum.
Han er pylret, grædende, vil ikke ligge selv og lege hele dagen lang. Ørene er tjekket og er ok. Der er ingen tænder på vej. Han "fejler" intet siger lægen bortset en slem forkølelse (tæt i næsen, hoster og hæs). Han har lige haft rigtig meget hård mave.
Han bliver fortsat puttet hver aften tidligst kl.20, hvor han faktisk har været træt rigtig længe. Mit indtryk er at sove-spisetider igen ikke hænger sammen for ham og mig. At han er træt, når han får mad og for sulten, når han skal have grød o.s.v. eller får han for meget mad?
Pt. forsøger jeg at holde fast i spisetiderne:
5:30. ammes
8:30. her spiser han 1 dl grød + frugtmos. Tilbydes mme af kop + flaske efter, men vil ikke tage flasken eller drikke ret meget af koppen. Til gengæld ammer han gerne efter grød. Som det er lige nu hvor han er oppe ml.5 - 5:30 ja så sover han ½ time inden dette måltid. Jeg har forsøgt at give ham grøden inden lur dvs. kl. 7:30 hvilket nogle dage er gået godt andre dage har han grædt under måltidet.
11:30: Ammes (mange dage tager han kun 5 min)
14:30/15: ammes (middagsluren ml.30-45min)
Han har stadig brug for en eftermiddagslur på ½ time, som vi forsøger at ligge ca 17, men det lykkes jo sjældent da han ikke sover ret lang tid til middag.
17:30/18: 1 dl mos, vand af kop + ammes efter. De sidste dage har dette måltid IKKE været nogen succes. Han skubber sig bagud på mit skød og græder hvis skeen ikke er der med det samme.
23: ammes.
Han kan sjældent være oppe mere end 2 timer ad gangen - med det resultat at han på en rigtig dårlig dag gerne vil sove til middag inden 10:30 (og stadig ikke har fået frokost) og som sagt er han bestemt ikke vores glade lille dreng som for ca en uge siden, hvor vi havde knap 14 rigtig gode dage.
Når han er så ulykkelig dagen lang, har jeg igen svært ved at høre hvad det handler om.
Jeg ved godt jeg lyder klokke-fixeret - jeg er bare så ked af at jeg ikke kan "følge" med ham , når han ændrer sit sovemønster hele tiden. Har du nogle gode råd????????
Tror du han får for meget mad?
Hvorfor mon han ikke sover om natten?
Det virker ofte som om, at hvis der er gået 3 timer siden sidste måltid, så slås vi med grøden. Kan det passe? Eller burde han være stor nok nu til at accepterer grød, når han er meget sulten eller er han måske slet ikke sulten allerede efter 3 timer?
Jeg ville jo gerne at han kunne "nøjes" med grød + af kop/flaske men tør pt. ikke andet end at tilbyde ham brystet, da jeg som sagt igen har mistet fornemmelsen af, hvad hans gråd handler om.
Følelsen af at jeg hele tiden får ødelagt noget der endelig fungerede godt for ham er bare næsten ikke til at bærer.
Kærligst Kludder-Mutter