Kaos igen

12. oktober 2006

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kaos igen

Kære Helen

JA - så er vi startet på et nyt kaos herhjemme. Vi fik oparbejdet en fin rytme der holdt ca. 14 dage - så begyndte det hele at gå i fisk igen.

Problemerne starter allerede morgen, hvor Casper ikke kan/vil sove som tidl. til omkring kl.7 men nu vågner ml. 5-5:30 hvor han ammes, MEN ikke sover videre igen. Og nu sidder vi igen med en ulykkelig dreng, der ikke sover godt om dagen - kun korte lure, der er træt dagen lang og de sidste 5-6 nætter vågner han med ½ -1 times mellemrum.

Han er pylret, grædende, vil ikke ligge selv og lege hele dagen lang. Ørene er tjekket og er ok. Der er ingen tænder på vej. Han "fejler" intet siger lægen bortset en slem forkølelse (tæt i næsen, hoster og hæs). Han har lige haft rigtig meget hård mave.

Han bliver fortsat puttet hver aften tidligst kl.20, hvor han faktisk har været træt rigtig længe. Mit indtryk er at sove-spisetider igen ikke hænger sammen for ham og mig. At han er træt, når han får mad og for sulten, når han skal have grød o.s.v. eller får han for meget mad?

Pt. forsøger jeg at holde fast i spisetiderne:
5:30. ammes
8:30. her spiser han 1 dl grød + frugtmos. Tilbydes mme af kop + flaske efter, men vil ikke tage flasken eller drikke ret meget af koppen. Til gengæld ammer han gerne efter grød. Som det er lige nu hvor han er oppe ml.5 - 5:30 ja så sover han ½ time inden dette måltid. Jeg har forsøgt at give ham grøden inden lur dvs. kl. 7:30 hvilket nogle dage er gået godt andre dage har han grædt under måltidet.
11:30: Ammes (mange dage tager han kun 5 min)
14:30/15: ammes (middagsluren ...

Annonce

... ml.30-45min)
Han har stadig brug for en eftermiddagslur på ½ time, som vi forsøger at ligge ca 17, men det lykkes jo sjældent da han ikke sover ret lang tid til middag.
17:30/18: 1 dl mos, vand af kop + ammes efter. De sidste dage har dette måltid IKKE været nogen succes. Han skubber sig bagud på mit skød og græder hvis skeen ikke er der med det samme.
23: ammes.

Han kan sjældent være oppe mere end 2 timer ad gangen - med det resultat at han på en rigtig dårlig dag gerne vil sove til middag inden 10:30 (og stadig ikke har fået frokost) og som sagt er han bestemt ikke vores glade lille dreng som for ca en uge siden, hvor vi havde knap 14 rigtig gode dage.

Når han er så ulykkelig dagen lang, har jeg igen svært ved at høre hvad det handler om.

Jeg ved godt jeg lyder klokke-fixeret - jeg er bare så ked af at jeg ikke kan "følge" med ham , når han ændrer sit sovemønster hele tiden. Har du nogle gode råd????????
Tror du han får for meget mad?
Hvorfor mon han ikke sover om natten?

Det virker ofte som om, at hvis der er gået 3 timer siden sidste måltid, så slås vi med grøden. Kan det passe? Eller burde han være stor nok nu til at accepterer grød, når han er meget sulten eller er han måske slet ikke sulten allerede efter 3 timer?

Jeg ville jo gerne at han kunne "nøjes" med grød + af kop/flaske men tør pt. ikke andet end at tilbyde ham brystet, da jeg som sagt igen har mistet fornemmelsen af, hvad hans gråd handler om.

Følelsen af at jeg hele tiden får ødelagt noget der endelig fungerede godt for ham er bare næsten ikke til at bærer.

Kærligst Kludder-Mutter

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire