Brev:
Forkølet ca. 4 uger
12. oktober 2006
Alder:
1 mdr.
Forkølet ca. 4 uger
Kære Helen,
Nu har Lærke været forkølet i næsten 4 uger. I starten blot med lidt nysen og lidt tilstopning i næsen, der kunne løsnes med saltvand eller modermælk.
Hun er i forvejen meget smal i næsen og når hun f.eks. græder "snorker" hun hver gang hun trækker vejret ind. Vi giver også kamillethe og fennikelthe for at lindre (+ til maven).
Men den sidste uges tid synes vi, det er blevet værre og at hun er blevet mere pyldret (vel at mærke i hendes gode perioder, når hun ikke har kolik-skrigeture). Med værre mener vi, at næsten oftere stopper til, at hendes snorken er blevet mere udbredt og at hendes næse-vejrtrækning når hun sover er blevet mere hørbar.
Vi synes selv vi gør alt for at holde hende godt varm og har altid en dyne/tæppe over hende i autostolen og hun har selvfølgelig også hue på. Indendøre har vi ca. stuetemperatur i alle rum (varmere i badeværelset), og lufter kun ud i rummet, hvis hun er i et andet rum. I soveværelset har vi omkr. 18 grader.
Normalt ligger hun kun i gulvhøjde på et tyk legetæppe på 1. sal, hvor der selv ved gulvet er varmt. Hendes daglige påklædning er langærmet body, tynde bomuldssokker inderst, sparkedragt med fødder og tykke sokker udenpå, for at holde fødderne varme. Hun sover ca. i det samme tøj eller i en kortærmet body, strømper, hel natdragt og ekstra sokker. Desuden er hun pakket i kræmmerhus i en sommerdyne med en bæreevne over 8.
Når vi tjekker om hun er tilpas varm i nakken og på brystet, vurderer vi at det er lige tilpas. Hun kan godt blive for varm når hun ligger og kæmper med maven, men hvis hun bliver fugtig skifter vi hendes tøj.
Men... vi har et problem med at holde hendes hænder varme. Hun vil gerne svøbes men bliver hysterisk hvis vi svøber armene med og falder ikke til ro, før armene er over hovedet. Derfor bliver hendes hænder jo iskolde i løbet af sådan en nat, hvor hun sover feks. 6 timer i et 18 grader varmt lokale... også hendes kinder kolde, mens hovedet er varmt.
Vi synes ikke forkølelsen viser tegn til at være på retur, snarere tværtimod. Hvad mere kan vi gøre? Skal vi give hende vanter på indenfor for at holde hænderne varme?
Det skal lige siges, at hun ikke er sløv og heller ikke har feber. Hun er vågen og deltagende på samme måde som vanligt, men bliver bare hurtigere pyldret.
Håber du har en masse guldkorn i ærmet til os.
Kærlig hilsen
Lærkes mor og far