Forkølet ca. 4 uger

12. oktober 2006

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Forkølet ca. 4 uger

Kære Helen,

Nu har Lærke været forkølet i næsten 4 uger. I starten blot med lidt nysen og lidt tilstopning i næsen, der kunne løsnes med saltvand eller modermælk.

Hun er i forvejen meget smal i næsen og når hun f.eks. græder "snorker" hun hver gang hun trækker vejret ind. Vi giver også kamillethe og fennikelthe for at lindre (+ til maven).

Men den sidste uges tid synes vi, det er blevet værre og at hun er blevet mere pyldret (vel at mærke i hendes gode perioder, når hun ikke har kolik-skrigeture). Med værre mener vi, at næsten oftere stopper til, at hendes snorken er blevet mere udbredt og at hendes næse-vejrtrækning når hun sover er blevet mere hørbar.

Vi synes selv vi gør alt for at holde hende godt varm og har altid en dyne/tæppe over hende i autostolen og hun har selvfølgelig også hue på. Indendøre har vi ca. stuetemperatur i alle rum (varmere i badeværelset), og lufter kun ud i rummet, hvis hun er i et andet rum. I soveværelset har vi omkr. 18 grader.

Normalt ligger hun kun i gulvhøjde på et tyk legetæppe på 1. sal, hvor der selv ved gulvet er varmt. Hendes daglige påklædning er langærmet body, tynde bomuldssokker inderst, sparkedragt med fødder og tykke ...

Annonce

... sokker udenpå, for at holde fødderne varme. Hun sover ca. i det samme tøj eller i en kortærmet body, strømper, hel natdragt og ekstra sokker. Desuden er hun pakket i kræmmerhus i en sommerdyne med en bæreevne over 8.

Når vi tjekker om hun er tilpas varm i nakken og på brystet, vurderer vi at det er lige tilpas. Hun kan godt blive for varm når hun ligger og kæmper med maven, men hvis hun bliver fugtig skifter vi hendes tøj.

Men... vi har et problem med at holde hendes hænder varme. Hun vil gerne svøbes men bliver hysterisk hvis vi svøber armene med og falder ikke til ro, før armene er over hovedet. Derfor bliver hendes hænder jo iskolde i løbet af sådan en nat, hvor hun sover feks. 6 timer i et 18 grader varmt lokale... også hendes kinder kolde, mens hovedet er varmt.

Vi synes ikke forkølelsen viser tegn til at være på retur, snarere tværtimod. Hvad mere kan vi gøre? Skal vi give hende vanter på indenfor for at holde hænderne varme?

Det skal lige siges, at hun ikke er sløv og heller ikke har feber. Hun er vågen og deltagende på samme måde som vanligt, men bliver bare hurtigere pyldret.

Håber du har en masse guldkorn i ærmet til os.

Kærlig hilsen
Lærkes mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor