Svar: Forkølelse med slim på lungerne

20. juni 2006

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Heidi

Hoste opstår, når luftvejen irriteres ved infektion (forkølelse, influenza, astmatisk bronkitis eller lungebetændelse) eller hvis mad kommer ned i luftrøret. Hosten kan være tør og gøende (krillerhoste) eller løs med ophostning/opkastning. Når din dreng hoster så er det en beskyttelse og rensning af sine luftveje. Hoste er derfor godt for børn og således også normalt.

Du skal reagere hvis han bliver ved med at hoste og således hoster i længere tid. Du skal også reagere hvis hans vejrtrækning bliver hvæsende og hvis han bliver ved med at få mange forkølelser og hvis han vågner om natten fordi han hoster meget.

Du kan hjælpe ham ved at give ham lidt kamillete for at få løsnet slimet og lindret hosten. Hævelse af hovedgærdet på sengen forbedrer vejrtrækningen og sikrer, at han kan synke slimet og det nedsætter hosteanfaldene. Hostestillende midler bør så vidt muligt ikke anvendes.

Ring til lægen hvis hosten fortsætter efter at forkølelsen er overstået. Hvis han hoster grønt eller gult slim op og hvis han har feber.

Ring til lægen med det samme hvis han hoster ...

Annonce

... og har svært ved at trække vejret, virker bleg og får blålige læber. Temperaturstigning, bleghed og slim kan være tegn på lungebetændelse, som naturligvis skal behandles.

Lungebetændelse forekommer i en "langsom" og en "hurtig" form.

Den langsomme lungebetændelse begynder som en forkølelse. Det vil sige, at barnet er snottet, hoster og har let feber. Efter et par dage begynder temperaturen at stige, barnet bliver uroligt og vejrtrækningen bliver hurtig, stødende og besværret. Den langsomme lungebetændelse ses især hos de mindste børn.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Den hurtige lungebetændelse starter mere pludselig. Barnet har fra starten af høj feber, hoste og besvær med vejrtrækningen. Har barnet meget besvær med at få vejret, skifter farven på barnets læber fra lyserød til blålig. Nogle gange får barnet kulderystelser.

Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre til at vurdere, hvorvidt I skal kontakte lægen eller ej. Lige umiddelbart lyder det som en forkølelse, hvor du kan prøve at følge lidt af ovenstående råd og hvis det udvikler sig, så må du søge læge:o)

Rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor