Svar: Forkølelse med slim på lungerne
20. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Heidi
Hoste opstår, når luftvejen irriteres ved infektion (forkølelse, influenza, astmatisk bronkitis eller lungebetændelse) eller hvis mad kommer ned i luftrøret. Hosten kan være tør og gøende (krillerhoste) eller løs med ophostning/opkastning. Når din dreng hoster så er det en beskyttelse og rensning af sine luftveje. Hoste er derfor godt for børn og således også normalt.
Du skal reagere hvis han bliver ved med at hoste og således hoster i længere tid. Du skal også reagere hvis hans vejrtrækning bliver hvæsende og hvis han bliver ved med at få mange forkølelser og hvis han vågner om natten fordi han hoster meget.
Du kan hjælpe ham ved at give ham lidt kamillete for at få løsnet slimet og lindret hosten. Hævelse af hovedgærdet på sengen forbedrer vejrtrækningen og sikrer, at han kan synke slimet og det nedsætter hosteanfaldene. Hostestillende midler bør så vidt muligt ikke anvendes.
Ring til lægen hvis hosten fortsætter efter at forkølelsen er overstået. Hvis han hoster grønt eller gult slim op og hvis han har feber.
Ring til lægen med det samme hvis han hoster og har svært ved at trække vejret, virker bleg og får blålige læber. Temperaturstigning, bleghed og slim kan være tegn på lungebetændelse, som naturligvis skal behandles.
Lungebetændelse forekommer i en "langsom" og en "hurtig" form.
Den langsomme lungebetændelse begynder som en forkølelse. Det vil sige, at barnet er snottet, hoster og har let feber. Efter et par dage begynder temperaturen at stige, barnet bliver uroligt og vejrtrækningen bliver hurtig, stødende og besværret. Den langsomme lungebetændelse ses især hos de mindste børn.
Den hurtige lungebetændelse starter mere pludselig. Barnet har fra starten af høj feber, hoste og besvær med vejrtrækningen. Har barnet meget besvær med at få vejret, skifter farven på barnets læber fra lyserød til blålig. Nogle gange får barnet kulderystelser.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre til at vurdere, hvorvidt I skal kontakte lægen eller ej. Lige umiddelbart lyder det som en forkølelse, hvor du kan prøve at følge lidt af ovenstående råd og hvis det udvikler sig, så må du søge læge:o)
Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske