Svar: Antibiotika, tynd afføring og mellemørebetændelse
24. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Det er synd at din datter er blevet syg, men godt at hun er kommet i behandling.
Det er naturligt at få tynd afføring og symptomer som du beskriver, når man får antibiotika og det er begrænset, hvad man kan gøre ved det med den alder din datter har.
Da hun er blevet 6 mdr. kan du evt. forsøge at give hende lidt acidophilus (A38)/cultura (begge dele lavet på sødmælk). Men det skal være i meget små mængder. Giv hende også brødskorper at tygge i, når hun sidder med ved bordet i sin høje stol og du kan også prøve med lidt æblemos.
Ellers er detet sprøgsmål om at vente til hun er færdig med sin medicin.
17 grader lyder umiddelbart til at være i orden, man anbefaler normalt at børn sover i 16-20 grader. Du skal dog være opmærsom på træk, altså om det kan trække på hende, hvor hun ligger. Hvis hun f.eks. ligger på gulvet på et tæppe, så være opmærksom på om der er fodkoldt eller om det trækker.
Børn der er syge bør normalt ikke sove ude. Hvorvidt din datter skal sove ude i øjeblikket afhænger helt af hvorlænge hun har fået antibiotika og hvordan hun har det. Hvis hun fortsat har feber skal hun ikke sove ude.
Rigtig god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske