Svar: Vægttab - 21 mdr.
18. februar 2013
Alder:
21 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
Din datter har gennem længere tid været plaget af både mellemørebetændelse og lungebetændelse og jeg tænker at det naturligt har tæret på den lille krop. Det er sandsynligvis forklaringen på, at hun har tabt sig.
Det er et godt tegn at hun er glad, livlig og virker til at have masser af overskud og energi. Der er fart over feltet. Det er godt, men det betyder naturligvis at hun også forbrænder rigtig meget energi og jeg synes derfor du skal forsøge at sikre hende lidt ekstra energi via kosten.
Det er stadig vigtigt at hun får mange små hyppige måltider dagen igennem og hun må ikke spise for fedtfattigt. Det kan være udmærket at vælge surmælksprodukter af sødmælkstypen og i en periode give hende sødmælk af kop. Havregrød om morgenen eller inden sengetid, hvori der også er mælk, kan også være en god idé.
Hun skal også have smør på brødet, spise fed fisk, federe typer af ost, avokado osv. så hun via disse ting får lidt naturlige fedtstoffer. Variere meget gerne mellem de typer af fedt du bruger i madlavningen, så hun også får forskellige planteolier.
Hun skal ikke have en masse usundt - lagkage, slik og lignende. Det er vigtigt at hun stadig tilbydes sund mad, men du må gerne medtænke fedtstof og også protein i hverdagen. Sovs til maden, fisk, kød, æg osv. Så hun via kosten stadig sikres lidt ekstra energi. Protein er vigtigt for væksten og bælgfrugter som tørrede bønner og linser og friske bønner har sammen med kornprodukter et højt proteinindhold.
Og så synes jeg også at det vil være en god idé at drøfte det med jeres læge. Prøv at spørge lægen om han eller hun f.eks. vil anbefale proteindrik i en periode.
Som udgangspunkt skal små børn ikke tabe sig - det er helt okay at vægten stagnerer i en periode, men et direkte vægttab er ikke så godt - selvom hun virker til at være glad og trives lige nu. Det lyder som om at det nu vender hos jer og appetitten nok skal vende tilbage:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske