Svar: Vægttab - 21 mdr.

18. februar 2013

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Charlotte

Tak for dit brev :)

Din datter har gennem længere tid været plaget af både mellemørebetændelse og lungebetændelse og jeg tænker at det naturligt har tæret på den lille krop. Det er sandsynligvis forklaringen på, at hun har tabt sig.

Det er et godt tegn at hun er glad, livlig og virker til at have masser af overskud og energi. Der er fart over feltet. Det er godt, men det betyder naturligvis at hun også forbrænder rigtig meget energi og jeg synes derfor du skal forsøge at sikre hende lidt ekstra energi via kosten.

Det er stadig vigtigt at hun får mange små hyppige måltider dagen igennem og hun må ikke spise for fedtfattigt. Det kan være udmærket at vælge surmælksprodukter af sødmælkstypen og i en periode give hende sødmælk af kop. Havregrød om morgenen eller inden sengetid, hvori der også er mælk, kan også være en god idé.

Hun skal også have smør på brødet, spise fed fisk, federe typer af ost, avokado osv. så hun via disse ting får lidt naturlige fedtstoffer. Variere ...

Annonce

... meget gerne mellem de typer af fedt du bruger i madlavningen, så hun også får forskellige planteolier.

Hun skal ikke have en masse usundt - lagkage, slik og lignende. Det er vigtigt at hun stadig tilbydes sund mad, men du må gerne medtænke fedtstof og også protein i hverdagen. Sovs til maden, fisk, kød, æg osv. Så hun via kosten stadig sikres lidt ekstra energi. Protein er vigtigt for væksten og bælgfrugter som tørrede bønner og linser og friske bønner har sammen med kornprodukter et højt proteinindhold.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Og så synes jeg også at det vil være en god idé at drøfte det med jeres læge. Prøv at spørge lægen om han eller hun f.eks. vil anbefale proteindrik i en periode.

Som udgangspunkt skal små børn ikke tabe sig - det er helt okay at vægten stagnerer i en periode, men et direkte vægttab er ikke så godt - selvom hun virker til at være glad og trives lige nu. Det lyder som om at det nu vender hos jer og appetitten nok skal vende tilbage:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor