Svar: Forkølet lille dreng vil ikke drikke
3. september 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Ermelin
Det er rigtigt at din søn ligger i underkanten af hans behov rent væskemæssigt og det skal du naturligvis også være opmærksom på. Ofte sker det dog, når børn er syge.
Jeg vil tro at det er ubehageligt for ham at spise af flasken og brystet, når næsen 'klotter' til. Når han dier, kan han jo ikke trække vejret igennem munden, men igennem næsen og når han ikke kan dette, så er det ubehageligt at spise.
Du kan dryppe hans næse med saltvand (kan købes som pipetter på apoteket) lige før han skal spise, for at skabe lidt passage. Du kan også lægge lidt under hovedenden på madrassen for at elevere hovedet lidt, så han derved bedre kan trække vejret når han sover.
Derudover kan du forsøge at give ham lidt mælk på en kop. En ganske lille kop, som et snapseglas eller et medicinbæger og så lade ham lappe mælken i sig som en killing. En anden mulighed er at du går på apoteket og køber nogle 10ml sprøjter og så giver ham lidt mælk i mundvigene. På den måde kan du måske få ham til at tage lidt mere mælk, når forkølelsen så er overstået, skulle han jo meget gerne begynde at spise igen. Gør han ikke det, må du kontakte egen læge.
Fortsat held og lykke og god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske