14½måned. Mor må ikke gå og se til virker ikke

3. september 2004

Kategori:
Alder:
14 mdr.

14½måned. Mor må ikke gå og se til virker ikke

Vores søn, Malte, er nu 14½ md og skal starte i vuggestue om en uge. Han spiser godt i løbet af dagen (mange små måltider) og ammes fortsat morgen, eftermiddag og aften. Han sover stort set altid igennem, men vores problem er putningen.

Vi (jeg) har altid siddet ved ham til han var faldet i søvn - aldrig gået, mens han stadig var vågen. Det har været ok for os allesammen, men nu er det ved at være tid at han lærer at falde i søvn selv.

Vores putning ser nu sådan ud: Han får nattøj og ren ble på. Børste tænder. Sidder lidt og "falder lidt ned" (tandbørstning er ikke populært ;-)). Vinker go'nat til far og kommer ind i soveværelset (sover hos os) og ammes. Jeg lægger ham over i sin seng, mens han stadig er vågen og tit er han lige ved at falde i søvn, men liver så gevaldigt op... Han vil gerne snakke, grine osv og prøver selvfølgelig at få mig med på den! Det er her det "går galt". Det kan nemlig tage op til en time før han endelig sover ...

Annonce

... og det er ikke holdbart i længden.

Hvis jeg rejser mig og bevæger mig mod døren før han sover, skriger han øjeblikkelig som besat!!! Vi har prøvet "se til"- metoden, men han græder bare vildere og vildere og lader sig falde rundt i sengen, så han faktisk kommer til skade (derfor holdt vi op!!).

Vi har jo selv skabt dette problem ved troeligt at holde ham i hånden hver aften siden han blev født, så hårde metoder som Go'nat og Sov Godt er vi absolut ikke tilhængerne af! Grunden til at det aldrig har været et problem at sidde ved ham, er at han altid er faldet i søvn næsten med det samme!

Jeg ved godt at du jævnligt besvarer spørgsmål med dette problem - men nu da vi ikke kan få Se Til- metoden til at virke, hvad gør vi så?!

Tak for en god og brugbar brevkasse.

Lotte

Ps Malte sover fra 9-10.30 og ca 15-16.30 og er rimelig nem at putte i barnevognen, men jeg står dog ved ham til han sover! Han kommer i seng kl ca 20 og er meget træt.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder