Brev:
14½måned. Mor må ikke gå og se til virker ikke
3. september 2004
Alder:
14 mdr.
14½måned. Mor må ikke gå og se til virker ikke
Vores søn, Malte, er nu 14½ md og skal starte i vuggestue om en uge. Han spiser godt i løbet af dagen (mange små måltider) og ammes fortsat morgen, eftermiddag og aften. Han sover stort set altid igennem, men vores problem er putningen.
Vi (jeg) har altid siddet ved ham til han var faldet i søvn - aldrig gået, mens han stadig var vågen. Det har været ok for os allesammen, men nu er det ved at være tid at han lærer at falde i søvn selv.
Vores putning ser nu sådan ud: Han får nattøj og ren ble på. Børste tænder. Sidder lidt og "falder lidt ned" (tandbørstning er ikke populært ;-)). Vinker go'nat til far og kommer ind i soveværelset (sover hos os) og ammes. Jeg lægger ham over i sin seng, mens han stadig er vågen og tit er han lige ved at falde i søvn, men liver så gevaldigt op... Han vil gerne snakke, grine osv og prøver selvfølgelig at få mig med på den! Det er her det "går galt". Det kan nemlig tage op til en time før han endelig sover og det er ikke holdbart i længden.
Hvis jeg rejser mig og bevæger mig mod døren før han sover, skriger han øjeblikkelig som besat!!! Vi har prøvet "se til"- metoden, men han græder bare vildere og vildere og lader sig falde rundt i sengen, så han faktisk kommer til skade (derfor holdt vi op!!).
Vi har jo selv skabt dette problem ved troeligt at holde ham i hånden hver aften siden han blev født, så hårde metoder som Go'nat og Sov Godt er vi absolut ikke tilhængerne af! Grunden til at det aldrig har været et problem at sidde ved ham, er at han altid er faldet i søvn næsten med det samme!
Jeg ved godt at du jævnligt besvarer spørgsmål med dette problem - men nu da vi ikke kan få Se Til- metoden til at virke, hvad gør vi så?!
Tak for en god og brugbar brevkasse.
Lotte
Ps Malte sover fra 9-10.30 og ca 15-16.30 og er rimelig nem at putte i barnevognen, men jeg står dog ved ham til han sover! Han kommer i seng kl ca 20 og er meget træt.