Svar: Eksem omkring munden
26. oktober 2012
Alder:
4 år
Kære Majbritt
Tak for dit brev :)
Jeg synes du skal bede jeres læge om at få en henvisning til en hudlæge, som kan se hvad det er for knopper og rødme din dreng har og vurdere, hvad behandling han har brug for.
Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.
En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold - f.eks. barnets kinder i vintermånederne. Og nu hvor det bliver rigtig koldt i vejret, så vil det faktisk godt kunne gøre din drengs hud værre, hvis du smører ham med lotion ..
En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud. Men i ansigtet vil det stadig godt "kunne fryse" i frostvejr og derfor ikke være hensigtsmæssigt at bruge til din dreng.
En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt, hvis huden er meget tør eller hvis barnet f.eks. har børneeksem. Og umiddelbart tænker jeg, at det vil være godt, hvis din dreng blev smurt med en fedtcreme ...
En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning. Det kan være en fordel at bruge dem til børn som er meget tørre i huden f.eks. om aftenen, så det virker i nattens løb.
Det kan anbefales at du ikke kun bruger en type, men prøver at variere lidt mellem forskellige produkter. Det anbefales også at bruge produkter der ikke indeholder parabener, parfume eller farvestoffer.
Det kan også anbefales at undgå creme med carbamid, da det kan svie og irritere den sarte hud.
Og hvis din dreng har børneeksem, så skal du bruge steroid-creme som behandling. Og det er derfor jeg synes din dreng bør ses af en hudlæge. Det er vigtigt at behandle med steroid-creme, når eksemen er i udbrud. Brug en mild creme, når eksemen er værst og en mere koncentreret creme, når eksemen ikke er så slem. Det lyder bagvendt, men sådan er det ...:) Fedtcremen kan bruges i de perioder, hvor børneeksemen ikke er i udbrud.
Hvis din dreng har sår, er inficeret med bakterier, fordi der går hul på huden eller andet, så kan dette kræve behandling med en særlig creme - og igen, det kan hudlægen vurderen. Så når du skriver, at jeres egen læge ikke er til nogen hjælp, så er egen læge netop til hjælp, fordi det er egen læge, der skal lave henvisningen til hudlægen .. :)
Fortsat held og lykke - håber I finder ud af at få det behandlet, for det er da synd for din dreng at han skal gå rundt og være så generet ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske