Farveblind?

26. oktober 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Farveblind?

Hej Helen.

Vores dreng er rigtig godt i gang med at lære farver. Han synes, det er sjovt og spændende, benævner tit selv spontant farven på ting, som han ser… Fx ”Koppen er gul” eller har en holdning til, at han vil have ”de blå bukser med hvaler på”. Han kan forstå og benævne gul, blå, hvid, sort, orange, lilla og så nogle gange rød og grøn. Men det er her, at det tit kokser lidt… Han bytter rigtig tit rundt på de to farver og siger med største overbevisning, at en rød bil ...

Annonce

... er grøn, at en grøn gaffel er rød o.lign., og nogle gange rammer han så altså også rigtigt.

Jeg tænker derfor, om det kan være, at han måske er farveblind? Jeg synes at have hørt, at det især er rød/grøn, man har svært ved som farveblind… Eller om det er normalt, at visse farver er sværere at skelne fra andre for børn og derfor først kommer på plads senere? Hvis han er farveblind, er der så noget, som vi bør forholde os til eller gøre i den forbindelse?

Kærlig hilsen
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.