Brev:
Farveblind?
26. oktober 2012
Alder:
2 år, 1 mdr.
Farveblind?
Hej Helen.
Vores dreng er rigtig godt i gang med at lære farver. Han synes, det er sjovt og spændende, benævner tit selv spontant farven på ting, som han ser… Fx ”Koppen er gul” eller har en holdning til, at han vil have ”de blå bukser med hvaler på”. Han kan forstå og benævne gul, blå, hvid, sort, orange, lilla og så nogle gange rød og grøn. Men det er her, at det tit kokser lidt… Han bytter rigtig tit rundt på de to farver og siger med største overbevisning, at en rød bil er grøn, at en grøn gaffel er rød o.lign., og nogle gange rammer han så altså også rigtigt.
Jeg tænker derfor, om det kan være, at han måske er farveblind? Jeg synes at have hørt, at det især er rød/grøn, man har svært ved som farveblind… Eller om det er normalt, at visse farver er sværere at skelne fra andre for børn og derfor først kommer på plads senere? Hvis han er farveblind, er der så noget, som vi bør forholde os til eller gøre i den forbindelse?
Kærlig hilsen
M.