Svar: Kaster babyer op ifm. forkølelse?
12. april 2012
Alder:
7 mdr.
Kære MTF
Det er helt normalt at små børn i forbindelse med forkølelse kaster op. Når barnet er forkølet, så hæver slimhinden i næse, svælg og hals og den irriteres let af små partikler, mad og lignende og barnet vil derfor godt kunne kaste op i forbindelse med amning eller når det spiser.
Det er normalt helt ufarligt og det lyder ikke til at være problematisk hos jer, men jeg kan dog godt forstå at du er lidt bekymret, da han har kastet op mange gange. Det er jo trods alt begrænset hvor meget han kan tåle at kaste op, han har jo brug for næring og for at holde maden i sig og optage næringen af den føde han spiser .. Forhåbentlig spiser han godt i de perioder, hvor han er rask ... :)
Vær opmærksom på at sygedage kan minimeres med op til 35% ved god hygiejne. Det vil sige rengøring af sutter, legetøj, vaske dyner, rullemadrasser, lufte godt ud - og især også fokus på håndvask. Det er rigtig vigtigt at du vasker hænder både på dig selv og din dreng, når han bliver skifter, får pudset næse, spiser osv.
Brug af uldundertøj kan være med til at regulere varmen og det kan nogle gange være en fordel til børn der kryber og kravler over gulvet og derfor let bliver lidt kolde, fordi det trækker. Eller om natten, hvor de får sparket dynen af ...
Variation af kosten er vigtig og især vil det være rigtig godt at du giver din dreng fisk af forskellige slags. Fisk indeholder blandt andet Selen, der fungerer som antioxidant og dermed kan immunforsvaret styrkes ved at give ham forskellige typer fisk i grøntsagsmosen og som små bidder - f.eks. lidt laks fra ovnen eller indmaden af en fiskefrikadelle :)
Håber du her har fået lidt råd med på vejen, som hjælper videre og rigtig god bedring med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske