Svar: Kaster babyer op ifm. forkølelse?

12. april 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære MTF

Det er helt normalt at små børn i forbindelse med forkølelse kaster op. Når barnet er forkølet, så hæver slimhinden i næse, svælg og hals og den irriteres let af små partikler, mad og lignende og barnet vil derfor godt kunne kaste op i forbindelse med amning eller når det spiser.

Det er normalt helt ufarligt og det lyder ikke til at være problematisk hos jer, men jeg kan dog godt forstå at du er lidt bekymret, da han har kastet op mange gange. Det er jo trods alt begrænset hvor meget han kan tåle at kaste op, han har jo brug for næring og for at holde maden i sig og optage næringen af den føde han spiser .. Forhåbentlig spiser han godt i de perioder, hvor han er rask ... :)

Vær opmærksom på at sygedage kan minimeres med op til 35% ved god hygiejne. Det vil sige rengøring af sutter, legetøj, vaske dyner, rullemadrasser, lufte godt ...

Annonce

... ud - og især også fokus på håndvask. Det er rigtig vigtigt at du vasker hænder både på dig selv og din dreng, når han bliver skifter, får pudset næse, spiser osv.

Brug af uldundertøj kan være med til at regulere varmen og det kan nogle gange være en fordel til børn der kryber og kravler over gulvet og derfor let bliver lidt kolde, fordi det trækker. Eller om natten, hvor de får sparket dynen af ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Variation af kosten er vigtig og især vil det være rigtig godt at du giver din dreng fisk af forskellige slags. Fisk indeholder blandt andet Selen, der fungerer som antioxidant og dermed kan immunforsvaret styrkes ved at give ham forskellige typer fisk i grøntsagsmosen og som små bidder - f.eks. lidt laks fra ovnen eller indmaden af en fiskefrikadelle :)

Håber du her har fået lidt råd med på vejen, som hjælper videre og rigtig god bedring med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"