Sovertider - både dag og aften

12. april 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Sovertider - både dag og aften

Hej Helen

Så blev det tid til at skrive til dig igen - Tak for svaret på mit første brev.

Jeg har nogle spørgsmål ang. gråd i barnevognen og aftenputning incl aften flaske.

Det sidste lange stykke tid har det været et mareridt at få min søn til at sove i hans barnevogn. Så snart han bliver lagt begynder skrigeriet :( Det bliver som regel til nogle laaaange gåture før ham sover og får det meste skriger han hele vejen..... synes jeg har prøvet mange til for at forhindre det. Har tænkt meget over om han er træt nok selv om han gaber og gnider øjne - så har prøver at "ta" han på forskelligetidspunkter. Fra 1. tegn på træthed og når han er meget træt... men det er det sammen. Jeg har også startet med at have ham siddende op i barnevognen det første stykke tid.... Nogen gange har jeg måtte opgive det helt... Der er ingen forskel om det er formiddagssøvnen eller eftermiddagssøvnen. Og nej hans øre fejler ikke noget - er blevet tjekket :0)

Det jeg bliver lidt stresset over er at han starter i dagpleje 1. Maj. Han er en dreng som man - desværre - ikke bare kan ligge og så han selv falder i søvn. Han har ALTID haft svært ved at overgi sig til søvnen.
Hvad er det bedste at gøre, den stakkels dagplejemor har jo ikke tid til at gå lange ture ......

Det andet jeg gerne vil ha råd med på vejen er aftenputning. Han bliver 1 år 10. Maj. Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvornår det er bedste at fjerne den sidste flaske - skal det være inden han skal starte i dagpleje eller skal jeg vente til han er kommet godt igang med hverdagen hos hende. Han tager ca. 180 ml hver aften - han virker faktisk meget desperat efter hans flaske, så snart han ser den skriger han indtil at han får den i munden. Men så ...

Annonce

... bliver han også bare helt afslappet. Han kobler helt af og han nyder den :-)

Det der nok er en af mine spørgsmål er nok hvordan får jeg ham til at slappe af uden flaske. Nogle af de gange hvor jeg har måtte opgive barnevognsturen og prøver at få ham til at sove inde er bare gået helt i fisk - som jeg skrev før kan han ikke lægges. Det ender med at jeg tænder for musikken og går ham i søvn i mine arme.. Nå men tilbage hvor han har nydt sin flaske :-) Da han har skreget meget om natten har vi koblet hans seng på vores, for at give ham mere trykhed - så han kunne mærke mig så snart han blev ked af det. Det gav mere søvn til mig.

Når jeg putter ligger jeg altid i sengen indtil han sover. Han er jo blevet vant til en stor seng at falde i søvn i, hvilket gør at han også bruger hele sengen. Han mosler rundt i hele sengen , kravler rundt på mig - det tager ca 45 min. til at han lige pludselig sover. Her er det sjældent at han græder. Han sover som regel igennem, men det sker da nogen gange at han vågner - sikkert forstyret at drømme eller andet. Her har vi så problemet igen - vi kan ikke få ro på ham igen - han skriger og skriger og han vil bare ikke overgi sig til søvnen. Nogle gange har han kastet op af ren hysteri :( Her er jeg så nødt til at lave en flaske til han for at få ro på ham - og det virker.

Hvad er det rigtig at gøre - kan man lære et barn at overgi sig til søvnen.

Jeg har prøvet at gi ham godnatgrød for at han skulle ta en mindre flaske for at se hvordan det så gik... men han tager stadig hele flaske - men vågner om natten med mavepine :(

Det var vist det - håber du kan forstå mit brev. Det er ikke altid lige nemt at få skrevet det ned man lige tænker på:-)

Med venlig hilsen

Eva

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine