Brev:
Sovertider - både dag og aften
12. april 2012
Alder:
11 mdr.
Sovertider - både dag og aften
Hej Helen
Så blev det tid til at skrive til dig igen - Tak for svaret på mit første brev.
Jeg har nogle spørgsmål ang. gråd i barnevognen og aftenputning incl aften flaske.
Det sidste lange stykke tid har det været et mareridt at få min søn til at sove i hans barnevogn. Så snart han bliver lagt begynder skrigeriet :( Det bliver som regel til nogle laaaange gåture før ham sover og får det meste skriger han hele vejen..... synes jeg har prøvet mange til for at forhindre det. Har tænkt meget over om han er træt nok selv om han gaber og gnider øjne - så har prøver at "ta" han på forskelligetidspunkter. Fra 1. tegn på træthed og når han er meget træt... men det er det sammen. Jeg har også startet med at have ham siddende op i barnevognen det første stykke tid.... Nogen gange har jeg måtte opgive det helt... Der er ingen forskel om det er formiddagssøvnen eller eftermiddagssøvnen. Og nej hans øre fejler ikke noget - er blevet tjekket :0)
Det jeg bliver lidt stresset over er at han starter i dagpleje 1. Maj. Han er en dreng som man - desværre - ikke bare kan ligge og så han selv falder i søvn. Han har ALTID haft svært ved at overgi sig til søvnen.
Hvad er det bedste at gøre, den stakkels dagplejemor har jo ikke tid til at gå lange ture ......
Det andet jeg gerne vil ha råd med på vejen er aftenputning. Han bliver 1 år 10. Maj. Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvornår det er bedste at fjerne den sidste flaske - skal det være inden han skal starte i dagpleje eller skal jeg vente til han er kommet godt igang med hverdagen hos hende. Han tager ca. 180 ml hver aften - han virker faktisk meget desperat efter hans flaske, så snart han ser den skriger han indtil at han får den i munden. Men så bliver han også bare helt afslappet. Han kobler helt af og han nyder den :-)
Det der nok er en af mine spørgsmål er nok hvordan får jeg ham til at slappe af uden flaske. Nogle af de gange hvor jeg har måtte opgive barnevognsturen og prøver at få ham til at sove inde er bare gået helt i fisk - som jeg skrev før kan han ikke lægges. Det ender med at jeg tænder for musikken og går ham i søvn i mine arme.. Nå men tilbage hvor han har nydt sin flaske :-) Da han har skreget meget om natten har vi koblet hans seng på vores, for at give ham mere trykhed - så han kunne mærke mig så snart han blev ked af det. Det gav mere søvn til mig.
Når jeg putter ligger jeg altid i sengen indtil han sover. Han er jo blevet vant til en stor seng at falde i søvn i, hvilket gør at han også bruger hele sengen. Han mosler rundt i hele sengen , kravler rundt på mig - det tager ca 45 min. til at han lige pludselig sover. Her er det sjældent at han græder. Han sover som regel igennem, men det sker da nogen gange at han vågner - sikkert forstyret at drømme eller andet. Her har vi så problemet igen - vi kan ikke få ro på ham igen - han skriger og skriger og han vil bare ikke overgi sig til søvnen. Nogle gange har han kastet op af ren hysteri :( Her er jeg så nødt til at lave en flaske til han for at få ro på ham - og det virker.
Hvad er det rigtig at gøre - kan man lære et barn at overgi sig til søvnen.
Jeg har prøvet at gi ham godnatgrød for at han skulle ta en mindre flaske for at se hvordan det så gik... men han tager stadig hele flaske - men vågner om natten med mavepine :(
Det var vist det - håber du kan forstå mit brev. Det er ikke altid lige nemt at få skrevet det ned man lige tænker på:-)
Med venlig hilsen
Eva