Svar: Influenza vaccine
23. februar 2012
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Emilie
Som udgangspunkt er det normalt en god idé at følge det vaccinationsprogram, som anbefales i det land, hvor man bor. Når myndighederne anbefaler forskellige vacciner, så er der ofte god grund til dette.
Hvorvidt influenza vaccination er noget I bør tage imod, synes jeg du skal drøfte med lægen.
I Danmark anbefales influenza vaccination til visse grupper - det vil sige til personer over 65 år og til personer som skønnes at kunne udvikle særlige komplikationer, hvis de får influenza-sygdommen. Vaccination beskytter ofte 6-12 måneder og bør derfor tages hvert år. I Danmark skønnes at influenza ikke en alvorlig trussel for yngre og raske personer og derfor anbefales vaccinationen ikke til alle. Den vil dog godt kunne forebygge sygdom hos yngre raske personer.
Du kan læse mere på statens seruminstitutshjemmeside ssi.dk
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske