Svar: Svedlugt hos 6-årig

18. januar 2012

Kategori:
Alder:
6 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Så længe din datter ikke har begyndende vækst af sine bryster eller begyndende tegn på kønsbehåring, så er hun sandsynligvis ikke ved at gå i pubertet ... men det betyder ikke at hun skal lugte skarpt af sved under armene.

Du skal naturligvis sikre dig, at hun vasker sig under armene, når hun er i bad. Måske skyldes den skarpe lugt fra armhulerne at hun ikke bliver rigtigt vasket der og at der derfor naturligt let samler sig lidt skidt og lidt sved, som i større mængder, naturligt lugter - ligesom babyer der samler snavs i dobbelthagerne eller bag ørerne også kan lugte ...

Din datter kan faktisk godt gå i brusebad uden at blive vasket under armene og det er vigtigt at du gør hende opmærksom på at hun skal vaske sig netop under armene, når hun er i bad.

Prøv også at give hende tøj i bomuld og uld, så du er sikker på at hun så vidt muligt kan ...

Annonce

... temperere sin varme og ikke går for meget rundt i kunststof. Kunststof har også tendens til at kunne lugte mere af sved, end bomuld har ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Derudover synes jeg faktisk du skal drøfte det med jeres læge. I første omgang behøver lægen måske ikke se hende, men du kan ringe til lægen og drøfte det i telefonen og så tale med lægen om, hvordan du skal forholde dig og hvornår du evt. skal reagere - altså hvornår lægen skønner det relevant at se hende. At svede er normalt og små og større børn sveder også og det er altid et skøn, hvornår man sveder for meget. Der er forskellige sygdomme som kan gøre at man sveder mere end andre og som man naturligt kan undersøge din datter for, hvis lægen skønner det nødvendigt. Men det er en lægelig vurdering og derfor skal du ringe og tale med jeres læge og så tage den derfra :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to