Svar: Slugt perle
26. juli 2004
Alder:
3 år
Kære Bedstemor
Børn kan let komme til at sluge fremmedlegemer, f.eks. små perler og lignende. Hvis det barnet har slugt først er passeret ned i mave-tarmkanalen, vil det som regel ikke give gener og det vil komme ud med afføringen.
Problemet opstår, hvis barnet sluger noget som sætter sig fast i luftrøret og derved kan medføre kvælning. I den forbindelse vil jeg lige nævne at peanuts og pistacienødder er bandlyst i nærheden af børn helt op til 4 års alderen.
I forhold til dit barnebarn vil jeg tro at perlen kommer ud af sig selv og I må afvente, sålænge hun er velbefindende.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske