Svar: Knækker i leddene
14. november 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mor til to
Det er helt normalt at man som forældre nogle gange kan høre, at barnets led knækker, når det bevæges. Det skyldes at små børns led er meget løse, at de er hypermobile og at deres muskler omkring knogler og led endnu ikke stabiliserer, som de gør hos større børn og voksne.
Jeres dreng har brug for at være på gulvet hver dag, og har brug for at I triller, tumler, stimulerer ham, så hans muskulatur styrkes og så han bruger sin krop, så naturligt som muligt.
Det anbefales at I forsøger at undgå bevægelser, hvor jeres drengs led belastes, så de knækker. I bør altså forsøge at undgå de bevægelser, der laver de knækkende lyde. Hvis han overbelaster sine led igen og igen, så kan det løsne leddene yderligere og det er uhensigtsmæssigt. Han bør altså ikke overstrække sine led :)
Når barnet bliver ca. 2 år vil der normalt være muskelstyrke nok til at holde leddene mere på plads og man hører derfor normalt ikke "knæklyde" i samme grad hos disse børn og ældre børn.
Det betyder så også at hvis man hører det meget eller hvis barnet stadig knækker meget i sine led efter 2 års alderen, så vil det være en rigtig god idé at tale med sin læge omkring det. Lægen vil her f.eks. kunne henvise til en fysioterapeut, der kan give jer øvelser, som I kan lave med jeres dreng.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske