Svar: Vejrtrækningsproblemer og slim i halsen

27. august 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Nu er det mandag morgen og jeg synes du skal kontakte jeres læge og få ham/hende til at lytte på jeres dreng. jeg synes han skal undersøges og det vil være rigtig godt at finde ud af om han måske har RS virus.

RS står for respiratorisk syncytialvirus og det rammer ofte børn under 2 år hårdt og ofte rammes børn under 6 måneder - dette fordi de smittes af os voksne eller af større søskende. Problemet er nemlig, at hos os, viser det sig som en helt almindelig harmløs forkølelse, men hos det lille barn, giver det store problemer ..

Små børn kan blive meget medtaget og det i en grad, hvor indlæggelse kan være nødvendigt. Det er sjældent livstruende, men barnet har brug for behandling. Symptomerne vil ofte være feber - ofte omkring 38,3-39,4 grader - og det er sandsynligvis derfor I har fået at vide, at I skulle holde særligt øje med dette. Barnet vil begynde at hoste, vejrtrækningen vil blive påvirket og barnet vil ofte trække vejret overfladisk og hurtigt. Hvis jeres dreng ligger på puslebordet og I trækker op i tøjet, så I kan se hans mave og lunger, så vil han, hvis han har vejrtrækningsproblemer, trække vejret med det der hedder indtrækninger. Det betyder at brystkassen hæves op og I kan se "huller" under hans ribben, fordi ...

Annonce

... han simpelthen ikke kan trække vejret dybt nok ned. Det er derfor I skal få lægen til at se på ham i dag! Lægen kan se om han har indtrækninger.

I løbet af timer, vil barnets vejrtrækning ofte blive mere og mere påvirket og ca 2 dage efter at barnets hoste er startet, vil barnet ofte have meget påvirkede luftveje. Det vil ofte være tydeligt at barnet har svært ved at trække vejret og det gør ondt - vejrtrækningen vil være besværet og hvæsende. Man kan høre at det "rasler" i brystkassen, man vil kunne se at barnet er bleg, blålig og så er det alvorligt!

Børn under 6 måneder, har svært ved at spise, det er svært at die og sutte, fordi deres slimhinderne i næse og svælg hæver, de har meget sekret, som virker tykt og sejt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan ikke behandle medicinsk, da der er tale om virus, men det kan udvikle sig til lungebetændelse eller astmatisk bronkitis, som man naturligt vil kunne behandle med medicin. Derudover vil man ofte behandle med ilt og sug - og det er derfor det ofte kræver indlæggelse, når der er tale om så lille et barn.

Så hvis jeres dreng stadig virker forkølet, slimen er sej og tyk, vejrtrækningen hæmmet, spisningen måske påvirket osv. så er det rigtig vigtigt at han ses af lægen - og det i dag! :)

Rigtig god bedring med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder