Svar: Vejrtrækningsproblemer og slim i halsen
27. august 2011
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Nu er det mandag morgen og jeg synes du skal kontakte jeres læge og få ham/hende til at lytte på jeres dreng. jeg synes han skal undersøges og det vil være rigtig godt at finde ud af om han måske har RS virus.
RS står for respiratorisk syncytialvirus og det rammer ofte børn under 2 år hårdt og ofte rammes børn under 6 måneder - dette fordi de smittes af os voksne eller af større søskende. Problemet er nemlig, at hos os, viser det sig som en helt almindelig harmløs forkølelse, men hos det lille barn, giver det store problemer ..
Små børn kan blive meget medtaget og det i en grad, hvor indlæggelse kan være nødvendigt. Det er sjældent livstruende, men barnet har brug for behandling. Symptomerne vil ofte være feber - ofte omkring 38,3-39,4 grader - og det er sandsynligvis derfor I har fået at vide, at I skulle holde særligt øje med dette. Barnet vil begynde at hoste, vejrtrækningen vil blive påvirket og barnet vil ofte trække vejret overfladisk og hurtigt. Hvis jeres dreng ligger på puslebordet og I trækker op i tøjet, så I kan se hans mave og lunger, så vil han, hvis han har vejrtrækningsproblemer, trække vejret med det der hedder indtrækninger. Det betyder at brystkassen hæves op og I kan se "huller" under hans ribben, fordi han simpelthen ikke kan trække vejret dybt nok ned. Det er derfor I skal få lægen til at se på ham i dag! Lægen kan se om han har indtrækninger.
I løbet af timer, vil barnets vejrtrækning ofte blive mere og mere påvirket og ca 2 dage efter at barnets hoste er startet, vil barnet ofte have meget påvirkede luftveje. Det vil ofte være tydeligt at barnet har svært ved at trække vejret og det gør ondt - vejrtrækningen vil være besværet og hvæsende. Man kan høre at det "rasler" i brystkassen, man vil kunne se at barnet er bleg, blålig og så er det alvorligt!
Børn under 6 måneder, har svært ved at spise, det er svært at die og sutte, fordi deres slimhinderne i næse og svælg hæver, de har meget sekret, som virker tykt og sejt.
Man kan ikke behandle medicinsk, da der er tale om virus, men det kan udvikle sig til lungebetændelse eller astmatisk bronkitis, som man naturligt vil kunne behandle med medicin. Derudover vil man ofte behandle med ilt og sug - og det er derfor det ofte kræver indlæggelse, når der er tale om så lille et barn.
Så hvis jeres dreng stadig virker forkølet, slimen er sej og tyk, vejrtrækningen hæmmet, spisningen måske påvirket osv. så er det rigtig vigtigt at han ses af lægen - og det i dag! :)
Rigtig god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske