Brev:
Søskendejalousi og en selvstændig pige
27. august 2011
Alder:
22 mdr.
Søskendejalousi og en selvstændig pige
Hej Helen,
Vi er en familie på 4. Mor, far, storebror på 5 og lillesøster som bliver 2 sidst i oktober. Der er 3 år og 3 mdr. mellem vores børn. Vi har indtil nu været forskånet for søskendejalousi.
Jeg er i øjeblikket hjemme ved vores børn og det betyder, at de ikke er så meget i institution. Dagen i dagpleje/bhv er ca. fra 8.30-9.00 til 14.00-14.30 og de har hver i sær ofte fridage både sammen og dage, hvor de har mig for sig selv.
Vores datter har udviklet sig til at blive en meget selvstændig lille pige. Hendes personlighed er en del anderledes end storebror. Han er en klog, tænksom, stille dreng som kan lide struktur og faste rammer. Hun er udadvendt, nysgerrig, opsøgende og en bulderbasse som altid har sår på knæene og en flænge i kjolen ;-). Det er sjovt at have to så forskellige børn, men også en udfordring!
Den sidste tid har hun udviklet sig til at blive ret så bestemt. Meget af hendes vågne tid herhjemme er hun GAL! Virkelig GAL over alt og ingenting. Der er ikke sket noget nyt i vores hverdag som hun kan reagere på og jeg ser det som en del af hendes udvikling. Hun konflikter med sig selv og os hele tiden. Hun vil det hele, men kan ikke det hele. Men hun kan meget. Rigtig meget faktisk og jeg bliver ofte imponeret og stolt når jeg ser hendes ihærdighed. Hun siger stort set altid til når hun skal lave stort på potten, hun kan tage bukser på selv og taler i sætninger med 4 ord. Men når alt dette er sagt, virker det bare som om at hun indimellem får kaos i sit lille hoved.
Hun bliver skrap og sur over de mindste ting. Så må man ikke kigge på hende, så skal man hjælpe med skoen og må ikke alligevel, så skal far skifte bleen men hun skriger på mor osv. osv. Hun bliver simpelthen så gal. Hyler, skriger, græder, ruller rundt på gulvet.. Vi prøver ikke at lade hende få for mange valg. Når hun bliver gal over at far/eller mor skal skifte hende fordi hun hellere vil have den anden bytter vi feks. ikke selvom hun bliver rigtig gal. Alt i mens at vores store dreng holder sig for ørene og råber at hun larmer.
Hun bliver ofte sur på hendes storebror, og er rigtig hård ved ham. Han får desværre ikke altid sagt fra, men begynder selvfølgelig at græde, når hun river i hår og kradser. Vi har talt med ham om, at han godt må sige fra. Sige STOP! At det ikke er okay osv. Når hun er hård ved ham trøster vi ham og siger "Jeg vil ikke have du kradser ham - det gør ondt". Omvendt er han begyndt at drille hende. På en meget stilfærdig, men irriterende måde. Han ved hvad der irriterer hende og gør det. Og det får han også at vide, at det er ikke ok.
Vi har brug for at få et råd. Hvordan kan vi få en bedre hverdag med hinanden?
Glæder mig til at høre fra dig.