Svar: Mæslinger
4. maj 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Pernille
Sandsynligheden for at I får mæslinger hos jer er lille, da både du og børnene er vaccineret.
Selvom du blev vaccineret som barn, så dækker vaccinen stadig - den skulle gerne give livslang beskyttelse :)
Vaccinen forebygger at man får sygdommen og som udgangspunkt bør man ikke kunne få mæslinger, hvis man er vaccineret. Måske findes der undtagelser, men det vil være meget sjældent. Faktisk kan man bruge vaccinen som forebyggelse til et barn, hvis man f.eks. har et ubeskyttet barn, som er ældre end 12 mdr. og som har været udsat for smitte indenfor 72 timer - her kan man vælge at give vaccinationen for at forebygge sygdommen.
Marcus vil ikke være i stor risiko for at blive smittet og dine andre børn burde ikke blive smittet, fordi de følger det danske vaccinationprogram. Så du burde kunne tage det helt roligt :)
Fortsat held og lykke med dem alle! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske