Brev:
Vågner ulykkelig meget ofte om natten
4. maj 2011
Alder:
4 mdr.
Vågner ulykkelig meget ofte om natten
Hej Helen
Nu er jeg der, hvor jeg ønsker mig tilbage til da jeg ”kun” var oppe ca. hver 2.-3. time om natten!
I den sidste uges tid har min søn sovet rigtig rigtig dårligt om natten. En nat ser ca. sådan ud:
Han bliver puttet efter amning kl. ca. 20. Vågner ca. 22.30, hvor han enten får mme på flaske af min mand eller jeg ammer ham. Fra ca. 2 til 5 er der sindssygt meget natteuro. I denne periode vågner han efter ca. 45 minutter efter en amning, hvor han græder en del. Han vil kun trøstes på armen og ikke i sin seng (hvis jeg forsøger at give ham sutten, kan han blive rigtig rigtig gal). Ved at vugge ham på armen, kan jeg eller min mand få ham til at sove, og herefter putter vi ham i sengen igen med det resultat, at han vågner på samme måde efter ca. 10 minutter.
Hvis jeg ammer ham, når han vågner, så sover han i ca. 45 minutter. Når jeg ammer ham – selv om det er med ca. 45 minutters interval – så spiser han en del. Ikke rigtig meget men okay meget. Jeg ammer, fordi jeg ikke orker andet. 45 minutters søvn er jo bedre end 10 minutter.
Alt det her natteroderi betyder selvfølgelig, at han er træt om dagen og er også en del pylret og vil kun være på armen (han plejer at være meget veltilpas om dagen). Desværre sover han ikke særligt godt om dagen heller, og jeg må ofte gå med ham i barnevognen eller give op og kun give ham 45 minutters lur, fordi han ikke vil sove mere.
Jeg er godt og grundig træt.
Jeg synes ikke det virker som om, at han har ondt i maven. Eller ondt i det hele taget. Han prutter dog lidt, når jeg tager ham op om natten. Han virker bare så ulykkelig og som om, han bare ikke kan finde ud af at sove. Måske er han sulten …. Men så ofte…
Ud over modermælk ved amning får han lidt majsgrød med frugtmos (maks. ½ dl) og et glas snapseglas vand kl. ca. 11.30 efter formiddagsluren. Og ca. hver 3. dag får han ca. 150 ml Nan2 kl. ca. 23.
Kan du give mig nogen gode råd til hvad jeg skal gøre om natten, for at få ham til at sove bedre? Og kan du forklare mig, hvorfor og hvad der sker? Drømmer han, har han måske ondt i maven, føler han sig alene, har han ondt et andet sted, er han inde i et udviklingstrin, og hvorfor står dette voldsomme roderi kun på mellem ca 2 og 5 om natten????
På forhånd tak for dit svar.