Svar: Allergifremkalder - laktose og lanolin
7. december 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Når man har mælkeallergi, så kan man ikke tåle de proteiner, der er i mælk og mælkeprodukter. Mælkeallergi optræder hyppigst hos helt små børn. De fleste vokser fra mælkeallergi, inden de er fyldt 3 år, men mælkeallergi kan ses hos større børn og voksne.
Hvis man er allergisk over for komælk, kan man heller ikke tåle gede- eller fåremælk.
I sjældne tilfælde kan børn med mælkeallergi reagere på komælksprotein i modermælken. Altså hvis man som ammende drikker komælk eller spise komælksprodukter og det så overføres via modermælken til barnet. Det er som sagt meget sjældent at det sker, de fleste børn vil fint kunne tåle modermælk, som jo netop er dannet til specifikt at dække det lille barns behov. Viser det sig ved undersøgelser, at barnet reagerer på mælkeprotein i modermælken, kan man efter aftale med læge sætte moderen på mælkefri diæt.
Man kan også have laktose-malabsorption, det der også kaldes laktose-intolerans. Laktose er det samme som mælkesukker.
Laktose-malabsorption er en tilstand som skyldes at man har for lidt af enzymet laktase i tarmen. Det er derfor ikke en overfølsomhed eller allergi i egentlig forstand ...
Hvis man mangler enzymet laktase i tarmen, så vil laktosen passere gennem tarmene uden at blive optaget, da enzymet netop spalter laktosen, så den kan optages. Hvis laktose ikke kan spaltes og dermed optages, så kan det give mavesmerter og diarré. Det er meget ubehageligt, men det er ikke farligt.
Man kan godt være født med laktose-malabsorption, hos de fleste kommer det i 2-4 års alderen eller det kan komme senere i livet. Hvis det er medfødt, så vil man nogle gange - men stadig sjældent - kunne finde ud af det, mens barnet ammes, fordi modermælk indeholder laktose. Barnet vil i givet fald ikke være i trivsel og vil have sure afføringer.
Laktose-malabsorption ses oftere hos familier med anden etnisk baggrund end dansk. De fleste tåler at få lidt mælk, ost, mælkeprodukter osv. og hvis man har laktose-malabsorption, skal
man nedsætte indtaget af mælk og mælkeprodukter til den mængde, som man kan tåle. Mange tåler 1½-2½ dl. mælk (7-12 g laktose) dagligt uden at få symptomer.
Med hensyn til uldundertrøje, så er der normalt ikke noget allergifremkaldende ved at bruge dette. Lanolin er så vidt jeg ved et naturligt fedtstof i fåreuld og det kan give allergi eller være særligt hudirriterende hos mennesker, der i forvejen har har eksem og eller anden hudsygdom. Lanolin bruges også i kosmetik, cremer osv. og man kan oprense det, så de allergifremkaldende egenskaber nedsættes.
Så vidt jeg ved er irritation hyppigere end allergi, når man taler om lanolin ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt på dine spørgsmål, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske