Brev:
Vågen om natten - 6 mdr.
8. december 2010
Alder:
6 mdr.
Vågen om natten - 6 mdr.
Kære Helen
Vi har en skøn datter på godt 6 måneder (f. 31.05.2010). Hun er en rigtig glad pige og i dagtimerne meget let at gøre tilfreds. Meget aktiv. Hun er tillidsfuld og meget bevidst.
Vi er efterhånden ved at blive kørt ind i rytmen som du beskriver for 6 måneders børn. Med stor succes. Dvs at vi nu ikke længere natammer. Sen aftenamning og tidlig morgen. Indtil for blot en uge siden havde vi en datter der kunne insistere på 4 amninger om natten, men det tog appetitten fra hende i dagtimerne. Nu er vi så kommet rigtig godt i gang med grøden.
Vores problem er nætterne. Hun har de sidste 3,5 måned haft for vane at vågne op midt nat, og så være vågen 1½-2 timer. Jeg synes efterhånden vi har prøvet alt, og er efterhånden så helt utrolig trætte!
- hun blev da hun var 5 måneder flyttet ind på eget værelse. Det hjalp en smule. Knap så mange opvågninger om natten.
- jeg blev anbefalet af min sundhedsplejerske at tage hende over til mig i sengen om natten, men det kunne hun slet ikke finde ud af.
- Der er et minimum af aktivitet om natten. Jeg ammer hende lige ved siden af hendes seng, uden lys tændt.
- Vi har prøvet at vugge hende i armene og synge for hende, men så snart vi lægger hende tilbage i sengen begynder hun at græde.
Hun er meget let at lægge til at sove. Jeg synes vi har nogle rigtig gode putteritualer. Nu prøver vi at lade hende ligge i sengen om natten og sidde ved siden af hende og give hende sutten og sige beroligende lyde. Det er det som virker bedst, også for hende.
Det er ikke fordu hun græder hele tiden. Ofte kan hun ligge og snakke i 20 minutter. Men det ender ofte med at hun bliver ked af det.
Vi er i syv sind. Jeg ved simpelthen ikke hvordan vi får ændret denne vane.
Jeg håber du har et godt råd.
Med venlig hilsen
en træt mor...