Vågen om natten - 6 mdr.

8. december 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vågen om natten - 6 mdr.

Kære Helen

Vi har en skøn datter på godt 6 måneder (f. 31.05.2010). Hun er en rigtig glad pige og i dagtimerne meget let at gøre tilfreds. Meget aktiv. Hun er tillidsfuld og meget bevidst.

Vi er efterhånden ved at blive kørt ind i rytmen som du beskriver for 6 måneders børn. Med stor succes. Dvs at vi nu ikke længere natammer. Sen aftenamning og tidlig morgen. Indtil for blot en uge siden havde vi en datter der kunne insistere på 4 amninger om natten, men det tog appetitten fra hende i dagtimerne. Nu er vi så kommet rigtig godt i gang med grøden.

Vores problem er nætterne. Hun har de sidste 3,5 måned haft for vane at vågne op midt nat, og så være vågen 1½-2 timer. Jeg synes efterhånden vi har prøvet alt, og er efterhånden så helt utrolig trætte!

- hun blev da hun var 5 måneder flyttet ind på eget værelse. Det hjalp en smule. Knap så mange opvågninger om natten.

- jeg blev ...

Annonce

... anbefalet af min sundhedsplejerske at tage hende over til mig i sengen om natten, men det kunne hun slet ikke finde ud af.

- Der er et minimum af aktivitet om natten. Jeg ammer hende lige ved siden af hendes seng, uden lys tændt.

- Vi har prøvet at vugge hende i armene og synge for hende, men så snart vi lægger hende tilbage i sengen begynder hun at græde.

Hun er meget let at lægge til at sove. Jeg synes vi har nogle rigtig gode putteritualer. Nu prøver vi at lade hende ligge i sengen om natten og sidde ved siden af hende og give hende sutten og sige beroligende lyde. Det er det som virker bedst, også for hende.

Det er ikke fordu hun græder hele tiden. Ofte kan hun ligge og snakke i 20 minutter. Men det ender ofte med at hun bliver ked af det.

Vi er i syv sind. Jeg ved simpelthen ikke hvordan vi får ændret denne vane.

Jeg håber du har et godt råd.

Med venlig hilsen
en træt mor...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie