Svar: Underlagt tå
27. oktober 2010
Alder:
18 mdr.
Kære lillepigens mor
Jeg synes faktisk at jeres datter bør ses af en ortopædkirurg. Det er en god idé at lave en vurdering af, hvorvidt man skal gøre noget ved hendes tæer - underliggende eller overliggende tæer kan give problemer, simpelthen fordi der mangler plads nok til tæerne i skoene. Det betyder at tæerne på sigt kan gnave hul på hinanden, det giver risiko for infektion og risikoen for svampeinfektion osv. er også større, når tæerne ligger tæt placeret, som du beskriver.
Det at jeres datter først begynder at få problemer nu, hænger naturligt sammen med at hun netop nu begynder at gå i tættere og mere fast fodtøj, vinterstøvler osv. og man er nødt til at undersøge om det er okay, for hun generes tydeligvis af det.
Det kan komme på tale at operere ... det lyder voldsomt, men det er ofte et lille indgreb, at operere skæve tæer og barnet vil ofte kunne gå på foden umiddelbart efter operationen.
Jeg synes I skal tale med jeres læge om at få en henvisning til en ortopæd, der kan vurdere jeres datters tæer og hvorvidt det er noget man vil gøre noget ved. Du må meget gerne sende mig en tilbagemelding på, hvad lægerne vurdere - tak :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske