Jeg kan ikke læse mit barn!

28. oktober 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Jeg kan ikke læse mit barn!

Kære Helen.

Jeg har læst din bog "sådan får du dit barn til at sove" med stor glæde, men kan ikke finde ud af at gøre tingene i praksis, da jeg ikke føler, at jeg ved hvornår min datter har brug for hvad. Om dagen følger hun dit søvnhjul på klokkeslet, men ikke om natten.

Kort om min datters udvikling:

Min datter er 8mdr og stortrives om dagen. Har kravlet siden 7mdr, prøver nu at gå, fik tænder i under- og overmund ved 5 og 7mdr, spiser alt med glæde, har fin fordøjelse, er tilpas reserveret og elsker at lege med andre børn.
Min mand og jeg er meget lykkelige sammen og vores hjem er rart, stabilt og harmonisk.

Hun har aldrig ville bruge sut/flaske og har aldrig brudt sig om at blive svøbt eller have dyne på.
Fordi jeg for alt i verden ville undgå at hun skulle græde sig i søvn, har jeg altid ammet hende i søvn eller gået tur med barnevognen, som hun nu falder i søvn i siddende op. I de første måneder fungerede det fint og hun sov længe ad gangen, men nu vågner hun minimum hver time og kan kun falde til ro vha bryst. Efterhånden er der ikke meget mælk i og det gør lidt ondt sidst på natten.

Jeg ville ønske at jeg kunne få hende til at falde i søvn i sin seng selv, men jeg kan ikke læse hendes gråd og kropssprog, og ved ikke hvornår jeg skal lade hende ligge og hvornår jeg skal tage hende op.
Jeg har prøvet at sætte en blød bamse i stedet for brystet når hendes vejrtrækning bliver rolig under amning ved putning, men så bliver hun helt hysterisk.
Hun bryder sig heller ikke om at blive vugget i armene.

Hvis jeg lægger hende i sin tremmeseng uden at hun er lige ved at sove efter amning, så ligger hun og spjætter med benene og rækker op efter mig og siger spruttende lyde. Hvis jeg ikke tager hende op, men istedet aer hende på brystkassen eller håret, så dasker hun min hånd væk og begynder kort efter at skrige helt vildt ...

Annonce

... og rejser sig op.

Hun ligger aldrig bare og pylrer, men går direkte til hjertenskærende skrig og gråd.
Jeg kan ikke høre om hun nogensinde græder andet end smertens gråd og kan faktisk ikke engang kende hendes gråd fra andre babyers.

Jeg har siddet og nusset, sunget og shhh'et, men givet op efter noget tid, fordi hun græder og ryster så meget og kan derefter ikke engang falde til ro ved brystet. Vi har startet med at sidde og hygge og synge, læse bog, lege lidt, men så snart hun forstår at det er sengetid bliver hun hysterisk.

Hvordan putter jeg hende uden bryst, sut, falske, svøb, vugge i arme? Jeg kan ikke lide at lade hende ligge i sin seng selv når hun græder fra det øjeblik hun bliver lagt i den.
Hun ligger i stokke tremmeseng med hvid sengerand med svagt gråt mønster på, en bamse hun ignorerer og en lyserød sengehimmel. Sover i bomuldssparkedragt og evt strømper.

Vi spiser aftensmad kl 18. Leger derefter lidt på gulvet, læser en bog, hører Raymond Lap cd, krammer meget, kommer så i nattøjet på badeværelset, får d-dråber, børstet tænder og siger godnat til far, som vi slukker lidt lys rundt omkring i lejligheden sammen med.

Så ammer jeg hende på sengekanten, mens jeg synger "lærkerede", efter at hun har siddet lidt i sin seng og hygget.
Jeg kan godt amme hende til hun slumrer, lægge hende i sin seng, hvorefter hun selv vender sig om på siden og falder helt i søvn, men hun vågner hvert 40.min. resten af natten og skal ammes til hun slumrer igen. Hun vågner enten for at prutte, bøvse, kravle, stå, skifte stilling eller bare for at finde mig.

Jeg har sikkert undladt en masse vigtige detaljer, selvom brevet blev langt.
Jeg håber at du kan hjælpe mig, for jeg føler at jeg fejler som mor, hver gang jeg ikke forstår hvad hun udtrykker og græder efterhånden flere gange i løbet af dagen af træthed.

Kærlig hilsen Nadja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.