Brev:
Jeg kan ikke læse mit barn!
28. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Jeg kan ikke læse mit barn!
Kære Helen.
Jeg har læst din bog "sådan får du dit barn til at sove" med stor glæde, men kan ikke finde ud af at gøre tingene i praksis, da jeg ikke føler, at jeg ved hvornår min datter har brug for hvad. Om dagen følger hun dit søvnhjul på klokkeslet, men ikke om natten.
Kort om min datters udvikling:
Min datter er 8mdr og stortrives om dagen. Har kravlet siden 7mdr, prøver nu at gå, fik tænder i under- og overmund ved 5 og 7mdr, spiser alt med glæde, har fin fordøjelse, er tilpas reserveret og elsker at lege med andre børn.
Min mand og jeg er meget lykkelige sammen og vores hjem er rart, stabilt og harmonisk.
Hun har aldrig ville bruge sut/flaske og har aldrig brudt sig om at blive svøbt eller have dyne på.
Fordi jeg for alt i verden ville undgå at hun skulle græde sig i søvn, har jeg altid ammet hende i søvn eller gået tur med barnevognen, som hun nu falder i søvn i siddende op. I de første måneder fungerede det fint og hun sov længe ad gangen, men nu vågner hun minimum hver time og kan kun falde til ro vha bryst. Efterhånden er der ikke meget mælk i og det gør lidt ondt sidst på natten.
Jeg ville ønske at jeg kunne få hende til at falde i søvn i sin seng selv, men jeg kan ikke læse hendes gråd og kropssprog, og ved ikke hvornår jeg skal lade hende ligge og hvornår jeg skal tage hende op.
Jeg har prøvet at sætte en blød bamse i stedet for brystet når hendes vejrtrækning bliver rolig under amning ved putning, men så bliver hun helt hysterisk.
Hun bryder sig heller ikke om at blive vugget i armene.
Hvis jeg lægger hende i sin tremmeseng uden at hun er lige ved at sove efter amning, så ligger hun og spjætter med benene og rækker op efter mig og siger spruttende lyde. Hvis jeg ikke tager hende op, men istedet aer hende på brystkassen eller håret, så dasker hun min hånd væk og begynder kort efter at skrige helt vildt og rejser sig op.
Hun ligger aldrig bare og pylrer, men går direkte til hjertenskærende skrig og gråd.
Jeg kan ikke høre om hun nogensinde græder andet end smertens gråd og kan faktisk ikke engang kende hendes gråd fra andre babyers.
Jeg har siddet og nusset, sunget og shhh'et, men givet op efter noget tid, fordi hun græder og ryster så meget og kan derefter ikke engang falde til ro ved brystet. Vi har startet med at sidde og hygge og synge, læse bog, lege lidt, men så snart hun forstår at det er sengetid bliver hun hysterisk.
Hvordan putter jeg hende uden bryst, sut, falske, svøb, vugge i arme? Jeg kan ikke lide at lade hende ligge i sin seng selv når hun græder fra det øjeblik hun bliver lagt i den.
Hun ligger i stokke tremmeseng med hvid sengerand med svagt gråt mønster på, en bamse hun ignorerer og en lyserød sengehimmel. Sover i bomuldssparkedragt og evt strømper.
Vi spiser aftensmad kl 18. Leger derefter lidt på gulvet, læser en bog, hører Raymond Lap cd, krammer meget, kommer så i nattøjet på badeværelset, får d-dråber, børstet tænder og siger godnat til far, som vi slukker lidt lys rundt omkring i lejligheden sammen med.
Så ammer jeg hende på sengekanten, mens jeg synger "lærkerede", efter at hun har siddet lidt i sin seng og hygget.
Jeg kan godt amme hende til hun slumrer, lægge hende i sin seng, hvorefter hun selv vender sig om på siden og falder helt i søvn, men hun vågner hvert 40.min. resten af natten og skal ammes til hun slumrer igen. Hun vågner enten for at prutte, bøvse, kravle, stå, skifte stilling eller bare for at finde mig.
Jeg har sikkert undladt en masse vigtige detaljer, selvom brevet blev langt.
Jeg håber at du kan hjælpe mig, for jeg føler at jeg fejler som mor, hver gang jeg ikke forstår hvad hun udtrykker og græder efterhånden flere gange i løbet af dagen af træthed.
Kærlig hilsen Nadja