Svar: Børneeksem - 20 mdr.
29. marts 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Lone
Mange børn får børneeksem og man siger at ca. 20 % af alle børn der bliver født i Danmark udvikler børneeksem.
Hos børn med børneeksem, mangler huden de naturlige fedtstoffer og derfor tørrer den meget let ud, den føles ru og den klør. Derfor er det vigtigt at man tilfører huden ekstra fedtstof via en god fed creme. Ved at smøre din drengs hud flere gange dagligt med fed fugtighedscreme kan du forebygge, at huden tørrer ud og klør, og dermed forebygge eksemen, så det ikke bliver værre.
Hos de mindste børn starter eksemet som regel i ansigtet, ofte på kinderne og på hagen. Men eksemen kan også sidde i hårbunden og på arme og ben. Ofte starter eksemen med at sidde på ydersiden af arme og ben, men i takt med at barnet bliver ældre, så sidder eksemen i ben og armbøjningerne.
Børn som lider meget af eksem vil ofte, når eksemen er i udbrud, være mere trætte og pjevsede, de sover uroligt og huden føles varm, den klør og det svier også ind imellem. Især hvis barnet lige efter et bad puttes under en dyne, så kan eksemen blusse op og barnet får det rigtig skidt. Det er derfor en rigtig god idé, hvis man kan bade lidt tid før barnet skal puttes og sove, så huden efter bad, lige har mulighed for at få lidt luft.
Der er mange årsager og mange faktorer som spiller ind i forhold til børneeksem og der eksisterer desværre ingen fast måde at gøre tingene på og ingen mirakelkur. Du bliver nødt til at forsøge dig lidt frem.
Uldent tøj, kan være irriterende for børn med eksem, det får huden til at klø ekstra meget. Vælg derfor som udgangspunkt bomuldsundertøj og bliver det nødvendigt med uldundertøj til vinter, så vælg den type, hvor der er bomuld inderst og uld yderst.
Tænk også over hvad vaskepulver I bruger, sørg for at købe produkter som ikke indeholder parfume, parabener eller andre hudirriterende og allergifremkaldende stoffer. Vaskepulver sidder både i det tøj han har på, men også i dynebetræk, lagner osv.
Overvej også hvilken badeolie eller sæbe du bruger til din søn. Nogle familier oplever at olie en gang imellem er godt, men mange gange vil det gøre huden værre, fordi olien lægger sig som en hinde og gør at huden ikke kan ånde. Så kan det være bedre at bruge lidt uparfumeret mild flydende sæbe og så smøre creme på kroppen bagefter - eller nogle gange bade ham kortvarigt og helt undgå at bruge sæbe i badet og så tilføre ekstra fedtstof direkte i forlængelse af badet.
Og efter aftenbad skal han så have lov til at få luft til huden inden han puttes ned under en varm dyne.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske