Brev:
Skriger når hun bliver ammet
29. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Skriger når hun bliver ammet
Kære Helen
Jeg har tidligere haft gavn af dine svar, og er nu igen havnet i en situation, som jeg håber du kan hjælpe med.
Min datter er født 13 uger for tidligt, og er nu 13 uger korrigeret. Det går rigtigt godt med hende, hun vokser og trives fint. Sundhedsplejersken var her forleden dag, og hun er tilfreds med hende.
Jeg ammer hende, men vi har ind imellem givet hende en flaske med min udmalkede mælk (f.eks. hvis jeg har været syg og afkræftet eller hvis hun har suttet og suttet uden at blive mæt) Hun har ikke haft problemer i forhold til både at kunne tage flaske og bryst.
De sidste par dage er hun imidlertid begyndt at blive 'sur' et stykke inde i måltidet. Pludselig skriger og græder hun, samtidig med, at hun slipper brystet. Først troede jeg, at det var fordi hun var færdig med at spise. Normalt når hun er mæt, trækker hun bare hovedet væk og smiler. Nu ligger hun stadig og leder efter brystet mens hun skriger mere og mere. Hvis jeg forsøger at hjælpe hende til brystet igen, bliver hun endnu mere gal. Hvis jeg tager hende helt væk fra brystet skriger hun også.
Jeg har prøvet at give hende en sut i et par minutter for at se om det kunne få hende til at falde til ro, men hun spytter den ud. Hun har først lært at bruge sut for et par uger siden, og er ellers glad for den når hun skal sove eller beroliges. Jeg har også prøvet at afbryde måltidet og gå lidt rundt med hende. Det kan få hende til at 'falde ned' men dog kun kortvarigt.
Desværre er hun ikke mæt når hun afviser brystet sådan. Jeg har nemlig givet hende en flaske med udmalket mælk lige bagefter, og hun kan uden problemer tage 80-100 ml. Hvis jeg trykker på brysterne kommer der fortsat mælk ud, så det er ikke fordi de er tomme, at hun bliver ked af det.
Hvad søren kan det være ? Jeg er bange for at komme ind i en ond cirkel, hvor jeg tilbyder hende flasken, fordi hun afviser brystet. Men omvendt vil jeg jo ikke lade hende være sulten. Så hvad skal jeg gøre ?
Jeg er klar over, at et måltid nu tager meget kortere tid end det har gjort - men det er altså langt fra min opfattelse, at måltidet er slut, bare at hun ikke kan finde ud af at gøre det færdigt.
What to do ?