Skriger når hun bliver ammet

29. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Skriger når hun bliver ammet

Kære Helen

Jeg har tidligere haft gavn af dine svar, og er nu igen havnet i en situation, som jeg håber du kan hjælpe med.

Min datter er født 13 uger for tidligt, og er nu 13 uger korrigeret. Det går rigtigt godt med hende, hun vokser og trives fint. Sundhedsplejersken var her forleden dag, og hun er tilfreds med hende.

Jeg ammer hende, men vi har ind imellem givet hende en flaske med min udmalkede mælk (f.eks. hvis jeg har været syg og afkræftet eller hvis hun har suttet og suttet uden at blive mæt) Hun har ikke haft problemer i forhold til både at kunne tage flaske og bryst.

De sidste par dage er hun imidlertid begyndt at blive 'sur' et stykke inde i måltidet. Pludselig skriger og græder hun, samtidig med, at hun slipper brystet. Først troede jeg, at det var fordi hun var færdig med at spise. Normalt når hun er mæt, trækker hun bare hovedet væk og smiler. Nu ligger hun stadig og leder efter brystet mens hun skriger mere og mere. Hvis jeg forsøger at hjælpe hende til brystet igen, bliver hun endnu mere gal. Hvis jeg tager hende helt væk fra brystet skriger hun ...

Annonce

... også.

Jeg har prøvet at give hende en sut i et par minutter for at se om det kunne få hende til at falde til ro, men hun spytter den ud. Hun har først lært at bruge sut for et par uger siden, og er ellers glad for den når hun skal sove eller beroliges. Jeg har også prøvet at afbryde måltidet og gå lidt rundt med hende. Det kan få hende til at 'falde ned' men dog kun kortvarigt.

Desværre er hun ikke mæt når hun afviser brystet sådan. Jeg har nemlig givet hende en flaske med udmalket mælk lige bagefter, og hun kan uden problemer tage 80-100 ml. Hvis jeg trykker på brysterne kommer der fortsat mælk ud, så det er ikke fordi de er tomme, at hun bliver ked af det.

Hvad søren kan det være ? Jeg er bange for at komme ind i en ond cirkel, hvor jeg tilbyder hende flasken, fordi hun afviser brystet. Men omvendt vil jeg jo ikke lade hende være sulten. Så hvad skal jeg gøre ?

Jeg er klar over, at et måltid nu tager meget kortere tid end det har gjort - men det er altså langt fra min opfattelse, at måltidet er slut, bare at hun ikke kan finde ud af at gøre det færdigt.

What to do ?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder