Svar: Røde knopper?
13. juni 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Mette i Norge
Umiddelbart lyder det som om at din dreng måske har fået lidt børneeksem. Det kan godt begynde i ansigtet og sidde som spredte pletter på kroppen, hvorefter det ofte vil komme i knæhaser og albuebøjninger. Cortisoncreme plejer dog at have en god effekt på dette.
Det lyder som en god idé at få jeres dreng set af en hudlæge. Nogle gange er det jo sådan med eksem, at det i perioder er værre end i andre, så derfor kan det være en god idé at du tager nogle billeder af din dreng, så lægen kan se hvordan det har set ud, hvis det skulle ændre sig, til I har en tid.
Hvis du overvejer at sætte din dreng på diæt, fordi du mener at han måske reagerer på noget han har spist, så lad være med dette. Problemet er at hvis lægen laver en priktest, for at se om din søn reagerer på noget, så kan priktesten falde 'negativt ud', hvis du har fjernet denne fødevare fra hans kost. Sørg derofr for at han får en god og varieret mad og lad lægen vurdere.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske