Svar: Tuberkulose vaccine
6. februar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Michelle
Jeg kender ikke til og har ikke kunne finde nogen retningslinjer om at børn skal vaccineres mod f.eks. Hebatitis eller Tuberkulose fordi forældrene er adopteret ... jeg vil undersøge dette nærmere og vende tilbage til dig.
Med hensyn til Tuberkulose, så udgik vaccination mod dette af det danske børnevaccinationsprogram mellem 1976 og 1980 og det er således ikke noget børn længere automatisk tilbydes. Heller ikke børn af forældre der er adopteret ...
Man anbefaler at udskyde vaccination med tuberkulose, hvis personen har akut sygdom med feber eller hvis man har medfødt nedsat immunforsvar eller får en eller anden form for immunsvækkende behandling.
Ved vaccinationen vil normalt komme en lille, bleg blære på injektionsstedet efterfulgt af et lille sår, der heler op efter nogle måneder og efterlader et lille, fladt ar.
De mest almindelige bivirkninger er rødme, hævelse og ømhed på injektionsstedet og derudover kan man få hovedpine, generel utilpashed, hævede lymfeknuder og feber.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske