Svar: Mellemørebetændelse, penicillin og dræn
2. februar 2010
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Når og hvis ørelægen anbefaler at lægge dræn, så synes jeg man skal lytte til dette.
Man skelner normalt mellem to typer mellemørebetændelse, den akutte og den sekretoriske mellemørebetændelse.
Ved den akutte mellemørebetændelse får barnet pludselig feber og smerter fra ørerne, trommehinden kan springe spontant og man siger at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte mellemørebetændelse kan skyldes både bakterier og virus.
Den sekretoriske mellemørebetændelse kaldes også for væske i mellemøret. Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det 'eustakiske rør' tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det Eustakiske rør. Dette vil kunne medføre hørenedsættelse, hvilket på sigt kan give barnet en påvirkning af den sproglige udvikling. Det er derfor man ofte går ind og behandler små børn med dræn i ørerne, hvis de gentagende gange har mellemørebetændelser.
Det er naturligt at du som mor er bekymret for bedøvelsen og drænanlæggelsen. Og det er naturligvis en reel bekymring, for man ved jo ikke om barnet tåler narkosen, før barnet har prøvet det - det er ikke noget man kan sige på forhånd. Det er dog noget som ørelægerne udfører dagligt og har gjort i årevis, så du på tro på at personalet kan de ting de skal kunne og at alt går fint, det er meget meget sjældent at det ikke går godt!
Anlæggelse af dræn er for forældre meget hårdt. Det er svært at sige 'godnat' til sit barn og det er hårdt imens det står på. Det er dog et meget lille indgreb, som ikke varer særligt lang tid, ofte tager det ikke mere end 5-10 minutter at lægge drænene, hvor de skal være og børnene vågner meget hurtigt op derefter. Det er derfor ikke noget der normalt skader barnet på nogen måde:o)
At mellemørebetændelse er psykisk betinget, tror jeg nu ikke helt på og selvom din dreng græder når han bliver afleveret, så lyder det jo som om at han er glad for stedet og har det godt og trives der :)
Med hensyn til at sove ude, så synes jeg det vil være rigtig godt hvis han i en periode kunne sove inden døre og hvis dette ikke er muligt, så tal med personalet om, hvorvidt de har en plads ude, hvor der er mindre træk ...
Mellemørebetændelse smitter ikke i sig selv, men årsagen til mellemørebetændelse smitter ofte. Årsagen er jo ofte forkølelsesvirus, influenza eller lignende og det smitter gennem luften ved nys og hoste.
Børn bør holdes hjemme, så længe de har feber og virker sløve og påvirkede. Når temperaturen er normal og barnet kan deltage i de aktiviteter som det plejer, så er der normalt ingen problemer i at sende barnet i institution.
At flytte jeres dreng fra institution til dagpleje synes jeg vil være synd, hvis han i øvrigt trives og er glad og tryg ved stedet, hvor han afleveres. Her synes jeg du skal tale med pædagogerne om hvordan de oplever din drengs trivsel :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske