Brev:
Aggressiv adfærd overfor lillesøster
2. februar 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Aggressiv adfærd overfor lillesøster
Hej Helen,
Så er jeg her endnu en gang - denne gang drejer det sig om storebror Nikolaj på 29 mdr.
Vi fik jo lillesøster Laura i april sidste år, og som du ved har der været en masse med hende siden hun kom til verden, som har trættet mig og vores familie en del. :)
Jeg synes dog vi har gjort så meget vi kan for Nikolaj for at gøre overgangen til "storebror-livet" så roligt som muligt. Bla. har vi nogle gange afleveret lillesøster hos et hold bedsteforældre for at lave noget alene med Nikolaj, han bliver puttet senere end hende så han lige har tre kvarter alene med os, vi har lavet "storebror-hjørne" til ham hvor han kan gå hen, hvis han vil lege alene med sine biler osv osv. Det er mest far, der har været på Nikolaj i starten, men da Laura begyndte at få mere og mere flaske kunne jeg jo også begynde at få mere overskud til også at tage mig mere af Nikolaj, hvilket vi alle var og er meget glade for.
Men nu til sagens egentlige kerne. Nikolaj er den sidste måneds tid blevet utrolig voldsom overfor Laura, hvor han både slår, sparker, skubber etc. Når det sker fjerner vi ham selvfølgelig fra situationen, skælder ud evt. 2 minutters time-out, hvorefter vi så forklarer ham at man ikke må sparke, skubbe, slå og at han skal gå hen og sige undskyld. Det gør han så - og 5 minutter efter er den gal igen. Hvad er det vi gør forkert siden der ikke sker nogle ændringer? Det er simpelthen så frustrerende at vi bruger så meget tid på at skælde ud - og synd for Nikolaj at han bliver skældt ud.
Jeg ved ikke hvordan vi ellers skal gribe situationen an. Jeg har snakket med pædagogerne i vuggestuen, om der måske er sket noget der som han reagerer på men de kan ikke komme på noget. Vi skændes ikke herhjemme og har det faktisk rigtig godt trods manglende søvn mv. :) Så jeg står lidt uforstående overfor Nikolajs adfærd, og kan ikke rigtig finde ud af, om det er alderen der trykker, eller om jeg skal tro det er noget, der måske stikker dybere?
Venter endnu en gang på dine effektive svar. :)
Kærlig hilsen Christine