Aggressiv adfærd overfor lillesøster

2. februar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Aggressiv adfærd overfor lillesøster

Hej Helen,

Så er jeg her endnu en gang - denne gang drejer det sig om storebror Nikolaj på 29 mdr.

Vi fik jo lillesøster Laura i april sidste år, og som du ved har der været en masse med hende siden hun kom til verden, som har trættet mig og vores familie en del. :)

Jeg synes dog vi har gjort så meget vi kan for Nikolaj for at gøre overgangen til "storebror-livet" så roligt som muligt. Bla. har vi nogle gange afleveret lillesøster hos et hold bedsteforældre for at lave noget alene med Nikolaj, han bliver puttet senere end hende så han lige har tre kvarter alene med os, vi har lavet "storebror-hjørne" til ham hvor han kan gå hen, hvis han vil lege alene med sine biler osv osv. Det er mest far, der har været på Nikolaj i starten, men da Laura begyndte at få mere og mere flaske kunne jeg jo også begynde at få mere overskud til også at tage mig mere af Nikolaj, hvilket vi alle var og er meget glade for.

Men nu til sagens egentlige kerne. Nikolaj er den sidste måneds tid blevet utrolig voldsom ...

Annonce

... overfor Laura, hvor han både slår, sparker, skubber etc. Når det sker fjerner vi ham selvfølgelig fra situationen, skælder ud evt. 2 minutters time-out, hvorefter vi så forklarer ham at man ikke må sparke, skubbe, slå og at han skal gå hen og sige undskyld. Det gør han så - og 5 minutter efter er den gal igen. Hvad er det vi gør forkert siden der ikke sker nogle ændringer? Det er simpelthen så frustrerende at vi bruger så meget tid på at skælde ud - og synd for Nikolaj at han bliver skældt ud.

Jeg ved ikke hvordan vi ellers skal gribe situationen an. Jeg har snakket med pædagogerne i vuggestuen, om der måske er sket noget der som han reagerer på men de kan ikke komme på noget. Vi skændes ikke herhjemme og har det faktisk rigtig godt trods manglende søvn mv. :) Så jeg står lidt uforstående overfor Nikolajs adfærd, og kan ikke rigtig finde ud af, om det er alderen der trykker, eller om jeg skal tro det er noget, der måske stikker dybere?

Venter endnu en gang på dine effektive svar. :)

Kærlig hilsen Christine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder