Svar: Bekymret over H1N1

12. november 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Det skal naturligvis tages alvorligt hvis små børn bliver syge og især på denne årstid er børn jo rigtig meget udsat, det er vi alle sammen når vi bevæger os rundt på offentlige steder, står i kø i supermarkedet, kører med bussen, hente i institution osv. Alle steder, hvor der er mange mennesker samlet, er smitterisikoen naturligvis størst.

Men der er som du skriver ingen garanti, for selvom man 'burer sig inde' så kan et familiemedlem jo også komme og smitte og så er man jo lige vidt ...

Med den alder din datter har nu, så vil hun naturligt kunne tåle at blive syg langt bedre end hvis hun var under 2 år. Hendes immunforsvar et stærkere nu - faktisk siger man at det tager 2 vintre at blive styrket og at det derefter går lidt bedre med de altid forkølede børn i vinterhalvåret.

Jeg tænker også at selvom influenza er slem og noget man er meget opmærksom på lige nu, så kan din datter jo også få skoldkopper, RS virus, Rotavirus og mange andre ting, som er og kan være mindst ligeså slemt for hende ...

Jeres fordel er at du har din datter hjemme lige nu, hun bliver ikke sendt i daginstitution og bliver ikke bombarderet med så mange vira, som hun ellers ville blive. Hun bliver som sagt stadig eksponeret for smitte, helt kan det ikke undgås, men det er ikke i en grad som det ellers kunne være. Hun skal først i institution i slutningen af januar, det lyder rigtig ...

Annonce

... godt!

Hvis du eller din mand får influenza, så synes jeg ikke I skal isolere jer fra hende. Det vil hun jo slet ikke kunne forstå :) Men det er naturligvis en god idé at I ikke lige kysser hende og ligger tæt sammen med hende under den varme dyne osv. lige de dage, hvor I har influenza og er nødt til at holde jer i sengen. Håndvask er vigtigt og hvis I nyser, hoster osv. skal I gøre det i ærmet, så dråberne så vidt muligt ikke sendes ud i luften.

Man smitter mest de første dage af sygdommen og vil normalt være smittefri, når man ikke har haft feber i et
døgn og i øvrigt føler sig rask.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Influenza A (H1N1) er i langt de fleste tilfælde en mild sygdom, der ikke bliver værre end almindelig influenza. Ligesom ved almindelig influenza vil nogle grupper være mere udsat end andre og man tilhører en risikogruppe, hvis man har nedsat lungefunktion, astma, hjertekarsygdomme, diabetes, nedsat immunforsvar, eller er gravid.

Du kan et eller andet sted hverken gør fra eller til ... Du har allerede taget dig mange forholdsregler, du er meget opmærksom på din datter, hvordan hun har det osv. og hvis du eller din mand smittes så ja - så risikerer I naturligvis at smitte den øvrige familie, men for de fleste vil det som sagt være et mildt og helt almindeligt sygdomsforløb der ikke behøver give yderligere bekymring :)

Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, pas nu rigtig godt på hinanden og stort knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet