Svar: Bekymret over H1N1
12. november 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære bekymrede mor
Det skal naturligvis tages alvorligt hvis små børn bliver syge og især på denne årstid er børn jo rigtig meget udsat, det er vi alle sammen når vi bevæger os rundt på offentlige steder, står i kø i supermarkedet, kører med bussen, hente i institution osv. Alle steder, hvor der er mange mennesker samlet, er smitterisikoen naturligvis størst.
Men der er som du skriver ingen garanti, for selvom man 'burer sig inde' så kan et familiemedlem jo også komme og smitte og så er man jo lige vidt ...
Med den alder din datter har nu, så vil hun naturligt kunne tåle at blive syg langt bedre end hvis hun var under 2 år. Hendes immunforsvar et stærkere nu - faktisk siger man at det tager 2 vintre at blive styrket og at det derefter går lidt bedre med de altid forkølede børn i vinterhalvåret.
Jeg tænker også at selvom influenza er slem og noget man er meget opmærksom på lige nu, så kan din datter jo også få skoldkopper, RS virus, Rotavirus og mange andre ting, som er og kan være mindst ligeså slemt for hende ...
Jeres fordel er at du har din datter hjemme lige nu, hun bliver ikke sendt i daginstitution og bliver ikke bombarderet med så mange vira, som hun ellers ville blive. Hun bliver som sagt stadig eksponeret for smitte, helt kan det ikke undgås, men det er ikke i en grad som det ellers kunne være. Hun skal først i institution i slutningen af januar, det lyder rigtig godt!
Hvis du eller din mand får influenza, så synes jeg ikke I skal isolere jer fra hende. Det vil hun jo slet ikke kunne forstå :) Men det er naturligvis en god idé at I ikke lige kysser hende og ligger tæt sammen med hende under den varme dyne osv. lige de dage, hvor I har influenza og er nødt til at holde jer i sengen. Håndvask er vigtigt og hvis I nyser, hoster osv. skal I gøre det i ærmet, så dråberne så vidt muligt ikke sendes ud i luften.
Man smitter mest de første dage af sygdommen og vil normalt være smittefri, når man ikke har haft feber i et
døgn og i øvrigt føler sig rask.
Influenza A (H1N1) er i langt de fleste tilfælde en mild sygdom, der ikke bliver værre end almindelig influenza. Ligesom ved almindelig influenza vil nogle grupper være mere udsat end andre og man tilhører en risikogruppe, hvis man har nedsat lungefunktion, astma, hjertekarsygdomme, diabetes, nedsat immunforsvar, eller er gravid.
Du kan et eller andet sted hverken gør fra eller til ... Du har allerede taget dig mange forholdsregler, du er meget opmærksom på din datter, hvordan hun har det osv. og hvis du eller din mand smittes så ja - så risikerer I naturligvis at smitte den øvrige familie, men for de fleste vil det som sagt være et mildt og helt almindeligt sygdomsforløb der ikke behøver give yderligere bekymring :)
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, pas nu rigtig godt på hinanden og stort knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske