Brev:
Bekymret over H1N1
12. november 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Bekymret over H1N1
Hej igen Helen.
Jeg vil høre din mening om hvordan man skal forholde sig hvis en i vores lille familie bliver smittet med H1N1, altså hvis det er faderen eller jeg selv. Vi har talt om det og tænker hvad andre familier gør, og hvad der bliver anbefalet.
Jeg er fuldt opdateret med retningslinjerne for sygdommen og hvordan man ellers skal forholde sig, og har læst næsten for meget på SST hjemmeside, men jeg har brug for dit råd.
Som du måske ved fra tidligere har jeg i kølvandet på en temlig ubehagelig fødsel kæmpet med sygdomsangst, især overfor min datter, så du kan måske forestille dig hvor bekymret og bange jeg er for denne sygdom. Jeg har talt med egen læge, der ikke just tager mine bekymringer alvorligt, da han synes hele denne polemik omkring sygdommen er noget "fis" som han siger. Så jeg søger beroligelse via min terapeut, hvilket jo til dels hjælper, men desværre er bekymringerne der stadig.
Mit spørgsmål til dig er således om faderen eller hvis det er mig, der smittes først på en eller anden måde skal isoleres fra min datter eller om det er lige meget, da jeg har hørt, at der alligevel så er så stor risiko for, at de andre i familien allerede er smittede. En børnelæge har fortalt mig, at man ikke længere giver forebyggende tamiflu medmindre man er i risikogruppen, så er sagen så i virkligheden, at man "bare bliver hjemme" og smitter resten af familien hvis uheldet er ude?
Vores situation er pt. at vores datter har orlov fra vuggestue netop pga. min angst for denne sygdom, og så har vi valgt at jeg i en periode er hjemmegående og hygge mig med min datter. Jeg skal dog starte i arbejde igen i midten af december, og der frygter jeg den øgede risiko for at smitte (er jo sygeplejerske) - da jeg nok ikke kan få vaccinen før til januar. Vores datter bliver passet i hjemmet til slut januar.
Det er utroligt hvilke bekymringer, der kan udvikles af en ubehagelig fødsel ;-)
Jeg håber på, at du kan berolige mig lidt ;-)
Mange hilsner fra den bekymrede mor