Smadret søvnrytme

12. november 2009

Kategori:
Alder:
3 år

Smadret søvnrytme

Kære Helen!

Tak for dit sidste svar ang. vores flytning. Allerede nu går det væsentligt bedre i børnehaven med vores datter. Hun er stadig lidt ked, når hun bliver afleveret, men de siger, at det idag er gået rigtig godt dernede og hun var der fra 9 til 15.

Vi har rykket en madras ind ved siden af vores seng, hvor hun ligger om natten ind til videre og det går fint.

Nu har jeg imidlertid et andet spørgsmål til dig og det angår søvn og struktur.

Før vi flyttede har der aldrig været problemer med at få vores datter i seng om aftenen. Som regel har hun bare selv sagt, at nu ville hun gerne i seng og så er hun kommet det. Hun har igennem en lang periode sovet fra ca. kl. 20 til kl. 6 og har så sovet ca. 1 times middagslur i vuggestuen (eller hjemme i weekenden).

Nu er det så to uger siden vi flyttede og siden den dag, har hun ikke ville sove til middag. Når hun er hjemme går jeg op og ligger med hende for at få hende til at sove, men sove vil hun ikke. Kun 2 gange er det lykkedes på de 14 dage. Heller ikke i børnehaven har hun ville sove de 2 dage, hun har været der til efter middag.

Hun er sådan set ikke synderligt træt der ved middagstid, men hen ad eftermiddagen, ca. kl. 16.00 bliver hun træt og sur og pylret og hvis vi kører i bil/eller er ude og gå hvor hun sidder i klapvogn på det tidspunkt, falder hun i søvn.
De fleste dage har hun derfor fået sig en powernap på det tidspunkt (fordi vi har været ude og køre) og den ene dag faldt hun i søvn på sofaen der sidst ...

Annonce

... på eftermiddagen. Hun sover så mellem 20 min og 40 min.

Problemet er at få hende i seng om aftenen. Uanset om hun har sovet en god middagslur på 1 -1½ times tid i sengen (de 2 gange det er sket) eller om hun har taget sig en powernap senere på eftermiddagen er hun ikke til at drive i seng om aftenen. Hun virker simpelthen ikke træt, men det er hendes forældre! Jeg synes, at det er for sent, at hun som 3 årig (lige fyldt 3) først sover kl. 22 de fleste dage.

For at give dig et konkret eksempel, så vågnede hun imorges kl. 6:30 og var så oppe og hjemme indtil kl. 9:00 hvor hun kom i børnehave. De var ude og lege hele formiddagen og spiste så frokost fra kl. 11-12. Derefter ud og lege igen indtil frugt kl. 14, hvorefter de hyggede indenfor. Kl. 15 hentede vi hende og hun faldt i søvn i bilen og sov ca. 30 min.

Min mand gik op med hende i soveværelset kl. 20.15 for at få hende til at sove og først her en times tid efter sover hun. Hver aften når vi går op i seng med hende fortæller vi et eventyr om hende (nøjagtig som du foreslog faktisk) og snakker om hendes dag osv.

Jeg vil rigtig gerne have dine tanker om vores situation. Kan det virkelig passe, at hun kun har behov for at sove 8½ time om natten og ½ time om eftermiddagen? Eller hvordan kommer vi ud af dette mønster?

Vi havde regnet med, at hun ville blive mere træt end hun plejer, nu hvor hun er startet i skovbørnehave og der er sket så meget nyt, men nej.

Vi ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
"Mor"

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig