Svar: Smerter - et barns angivelse af hvor det gør ondt

4. november 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Gitte

Børn på 2½ år vil have rigtig svært ved at præcisere hvor de har ondt og det er helt normalt at børn siger de har "ondt i maven" selvom det ikke er det, der er i vejen. Det er også meget normalt at man kan få børn til at sige ja til ledende spørgsmål "har du ondt i maven, mener du ikke ondt i ørerne ..?" og barnet svarer "jo, jeg har ondt i ørerne".

Børn gør det naturligvis ikke for at irritere, men fordi det er rigtig svært at præcisere en smerte. Selv voksne mennesker vil normalt have meget svært ved at svare på hvor det gør ondt og hvordan smerten føles, hvor kraftig smerten er osv. Så det er noget man på smerteklinikker har udarbejdet helt specielle skemaer til.

Så ja, det er frustrerende at man ikke altid kan regne med hvad barnet siger, for et barn kan sagtens sige at det har ondt i maven, selvom det har ondt i ørerne, i hovedet eller måske bare er ked af noget - det kan jo også give en klump i maven ...

Børn oplever smerte i forskellige forbindelser, det er både, når de falder slår hul på knæet, får hudafskrabninger osv. Det er også hvis de brænder sig på ovnen, lyset, eller når de får tænder, eller bliver vaccineret ... Det giver naturligvis barnet en erfaring omkring smerte at opleve disse ting, men det er stadig meget forskelligt fra den smerte man føler, når man har halsbetændelse, lungebetændelse eller en maveinfektion.

Når man skal vurdere barnets smerte, så er man nødt til ...

Annonce

... at se på hvordan barnet trives og ser ud rent klinisk, altså når man kigger på barnet. Er barnet bleg, klamtsvedende, tager barnet sig til ørerne, maven eller et andet sted, krummer barnet sig sammen, græder barnet osv. Alt sammen noget der giver en idé om, hvor ondt barnet har og hvor alvorligt man skal tage barnets smerte.

Jeres dreng lyder naturligt medvirket af sin sygdom og jeg vil tro at han har ondt, både i maven, i benene osv. og generelt har det alment dårligt - det bliver beskrevet som "Ondt i maven" fordi han kan sige dette, men det kan godt betyde "Jeg har det alment dårligt, jeg har det rigtig skidt, kvalme, madlede, ondt i leddene osv." alt det han jo ikke kan sige, fordi han mangler ord.

Symptomer på influenza er høj feber 39-40°C eller mere, hvor barnet naturligt vil have kulderystelser og hedeture. Barnet vil have ondt i hele kroppen - hovedpine, ondt i musklerne i arme, ben, ondt i maven, ondt i halsen og vil føle sig rigtig skidt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis man vil tjekke for Influenza H1N1, så vil man normalt gøre det ved halspodning eller ved en blodprøve.

At din dreng gerne vil 'op at hænge' er helt naturligt for hans alder og når han har det skidt og så er det jo et eller andet sted af mindre betydning om det er smerter fra maven, hovedet, problemer med tilstoppet næse eller hvad det er - det er bare behovet for mor :)

Håber du kan bruge dette lidt videre.

Rigtig god bedring og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin