Svar: Smerter - et barns angivelse af hvor det gør ondt
4. november 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Gitte
Børn på 2½ år vil have rigtig svært ved at præcisere hvor de har ondt og det er helt normalt at børn siger de har "ondt i maven" selvom det ikke er det, der er i vejen. Det er også meget normalt at man kan få børn til at sige ja til ledende spørgsmål "har du ondt i maven, mener du ikke ondt i ørerne ..?" og barnet svarer "jo, jeg har ondt i ørerne".
Børn gør det naturligvis ikke for at irritere, men fordi det er rigtig svært at præcisere en smerte. Selv voksne mennesker vil normalt have meget svært ved at svare på hvor det gør ondt og hvordan smerten føles, hvor kraftig smerten er osv. Så det er noget man på smerteklinikker har udarbejdet helt specielle skemaer til.
Så ja, det er frustrerende at man ikke altid kan regne med hvad barnet siger, for et barn kan sagtens sige at det har ondt i maven, selvom det har ondt i ørerne, i hovedet eller måske bare er ked af noget - det kan jo også give en klump i maven ...
Børn oplever smerte i forskellige forbindelser, det er både, når de falder slår hul på knæet, får hudafskrabninger osv. Det er også hvis de brænder sig på ovnen, lyset, eller når de får tænder, eller bliver vaccineret ... Det giver naturligvis barnet en erfaring omkring smerte at opleve disse ting, men det er stadig meget forskelligt fra den smerte man føler, når man har halsbetændelse, lungebetændelse eller en maveinfektion.
Når man skal vurdere barnets smerte, så er man nødt til at se på hvordan barnet trives og ser ud rent klinisk, altså når man kigger på barnet. Er barnet bleg, klamtsvedende, tager barnet sig til ørerne, maven eller et andet sted, krummer barnet sig sammen, græder barnet osv. Alt sammen noget der giver en idé om, hvor ondt barnet har og hvor alvorligt man skal tage barnets smerte.
Jeres dreng lyder naturligt medvirket af sin sygdom og jeg vil tro at han har ondt, både i maven, i benene osv. og generelt har det alment dårligt - det bliver beskrevet som "Ondt i maven" fordi han kan sige dette, men det kan godt betyde "Jeg har det alment dårligt, jeg har det rigtig skidt, kvalme, madlede, ondt i leddene osv." alt det han jo ikke kan sige, fordi han mangler ord.
Symptomer på influenza er høj feber 39-40°C eller mere, hvor barnet naturligt vil have kulderystelser og hedeture. Barnet vil have ondt i hele kroppen - hovedpine, ondt i musklerne i arme, ben, ondt i maven, ondt i halsen og vil føle sig rigtig skidt.
Hvis man vil tjekke for Influenza H1N1, så vil man normalt gøre det ved halspodning eller ved en blodprøve.
At din dreng gerne vil 'op at hænge' er helt naturligt for hans alder og når han har det skidt og så er det jo et eller andet sted af mindre betydning om det er smerter fra maven, hovedet, problemer med tilstoppet næse eller hvad det er - det er bare behovet for mor :)
Håber du kan bruge dette lidt videre.
Rigtig god bedring og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske