Brev:
Smerter - et barns angivelse af hvor det gør ondt
4. november 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Smerter - et barns angivelse af hvor det gør ondt
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål ang. børns angivelse af hvor det gør ondt. Vores søn havde for 2 uger siden en gang maveinfektion med opkast og tynd mave, og dertil hørende mavekramper. Han sagde han havde ondt i maven, og vi trøstede ham det bedste vi kunne, og hjalp ham gennem.
Nu er han så begyndt tit at sige at han har ondt i maven, og så vil han gerne op og hænge på skulderen, og som regel kommer der en prut, og andre gang skal han bare op.
I nat vågnede han så, og sagde at han havde ondt i maven, og i benene. Jeg blev i tvivl om det reelt set var smerter eller fordi han ville op og hænge. Han var dertil stoppet i næsen (lugtede forkølet – har en helt specielt lugt), hostede en del og virkede ikke helt frisk. Min mand har ham hjemme i dag, da han ikke er helt på toppen. Han har ingen feber, og har spist godt. Han er dog træt, og knap så oplagt, som en dreng på hans alder kan være…
Hvor alvorligt skal vi tage det, når han siger han har ondt i maven, benene, foden eller lign.? Hvor godt kan et barn på 2½ år præcisere smerter?
Samtidig så får jeg den tanke at han måske har fået influenzaen, men hvordan konstateres dette? Det passer meget godt med symptomerne, som jo er milde…
Hilsen
Gitte