Energisk lille dreng

4. november 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Energisk lille dreng

Kære Helen.

Min søn er efterhånden ved at være 16 mdr. Han er en glad og sød lille fyr med massere af mod på livet. Han går i dagpleje og er også rigtig glad for dette.

Rent motorisk er han begyndt at gå uden støtte her i løbet af den sidste måned, forinden har han kravlet siden han var ca 11 mdr.

Min spørgsmål eller nærmere frustration går på hans kæmpe store energi. Fra morgen til aften, selvfølgelig afbrudt af formiddag og eftermiddagslur, er han igang. Han skal undersøge alt, kravle op på alt og pille alt ud af skuffer.

Jeg har egentlig aldrig tænkt dette som et problem tidligere, indtil ældre familiemedlemmer har kommenteret hans store mængde energi. Herefter følger kommentarer om, at sådan har de andre små børn i familien da aldrig været - eller vores børn har aldrig gået i skuffer eller taget ting fra hylderne.

Herefter har jeg tænkt over det, og blevet helt i tvivl om det er normalt, også lidt ked af det. Han kan kan godt sidde nogle minutter og lege med en traktor eller nogle klodser - men så er han videre til det næste. Han har ikke tid til at sidde stille og læse bog eller lignende. Han er en meget social dreng der godt kan lide fysisk kontakt, skal altid lige hen og putte 2 sek og så er han videre. ...

Annonce

...

En masse tanker som jeg som ny mor kan blive helt frustreret af.

En anden ting der fylder lidt er det med at sætte grænser. Han har nogle skuffer i køkkenet som er hans med lidt legetøj og køkkenting han må lege med. Resten af skufferne må han ikke være i, hvilket vi holder meget fast på. Men han åbner dem alligevel. Vi siger bestemt nej og flytter ham og opmuntrer ham til at lege med noget andet. Dette accepterer han under lidt protester, men efter et øjeblik er han ved skuffen igen. Andre gange kigger han drilsk på os og griner, mens han langsomt gør det han ikke må.

Vi bliver ved med at sige nej - men når det er ved at være sengetid så er man bare træt. Jeg er bange for, at der bliver for mange nej'er i løbet af en dag og derved en negativ stemning. Vi bruger meget tid på at sidde på gulvet og lege med ham, men mest når vi skal lave mad eller lignende så laver han "unoder". Det er mest herhjemme han er sådan, når vi er ude, forstår han for det meste et nej.

Et sidste spørgsmål; hvornår begynder børn at lege rigtig sammen og ikke bare ved siden af hinanden??

En masse rodede tanker som var rare at få ned - håber du har nogle svar på det hele.

Tak for en virkelig god brevkasse.

Med venig hilsen
Henriette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.