Svar: Tilstoppet næse, irriterede slimhinder

11. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rikke

Det lyder sandsynligt at din datters slimhinder er irriterede og hævede i forbindelse med forkølelsen og at hun derfor har tendens til at snorke mere når hun sover.

Det kan også godt være at hun har lidt hævede polypper og hvis det er problemet, så er det nok begrænset, hvor meget saltvand vil hjælpe ... Der sker dog ikke spor ved at forsøge med lidt saltvandsdråber inden hun puttes, så du er sikker på at hun har helt frie luftveje.

Saltvandet man køber er isotonisk og indeholder en 0,9% natriumchlorid-opløsning. Det svarer til den mængde salt vi har i kroppen normalt (ligesom tårerne er salte) og derfor er det normalt uden problemer at bruge saltvandsdråberne, når og hvis barnet er forkølet. Det kan lette ...

Annonce

... og lindre symptomerne og hjælpe på vejrtrækningen.

Derudover vil det være en rigtig god idé at lade din datter sove med hovedet let eleveret. Har hun fået en hovedpude - ellers var det måske tiden at hun fik en nu, så hun kunne sove med hovedet lidt højere. Hvis en pude ikke er nok, så kan du komme en lille pude ind under hendes madras i hovedenden af sengen, så hele madrassen løftes lidt op og hun kommer til at ligge højere med hovedet.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis hun bliver ved med at snorke, trods det at forkølelsen er ovre, så vil det være en god idé at du får hende set af en øre-næse-halslæge, der vil kunne vurdere om hun har hævede polypper og hvorvidt det er noget man i givet fald vil gøre noget ved :)

Fortsat held og lykke og god bedring

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.