Svar: Tilstoppet næse, irriterede slimhinder
11. september 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Rikke
Det lyder sandsynligt at din datters slimhinder er irriterede og hævede i forbindelse med forkølelsen og at hun derfor har tendens til at snorke mere når hun sover.
Det kan også godt være at hun har lidt hævede polypper og hvis det er problemet, så er det nok begrænset, hvor meget saltvand vil hjælpe ... Der sker dog ikke spor ved at forsøge med lidt saltvandsdråber inden hun puttes, så du er sikker på at hun har helt frie luftveje.
Saltvandet man køber er isotonisk og indeholder en 0,9% natriumchlorid-opløsning. Det svarer til den mængde salt vi har i kroppen normalt (ligesom tårerne er salte) og derfor er det normalt uden problemer at bruge saltvandsdråberne, når og hvis barnet er forkølet. Det kan lette og lindre symptomerne og hjælpe på vejrtrækningen.
Derudover vil det være en rigtig god idé at lade din datter sove med hovedet let eleveret. Har hun fået en hovedpude - ellers var det måske tiden at hun fik en nu, så hun kunne sove med hovedet lidt højere. Hvis en pude ikke er nok, så kan du komme en lille pude ind under hendes madras i hovedenden af sengen, så hele madrassen løftes lidt op og hun kommer til at ligge højere med hovedet.
Hvis hun bliver ved med at snorke, trods det at forkølelsen er ovre, så vil det være en god idé at du får hende set af en øre-næse-halslæge, der vil kunne vurdere om hun har hævede polypper og hvorvidt det er noget man i givet fald vil gøre noget ved :)
Fortsat held og lykke og god bedring
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske